lördag 9 september 2017

Recension av The Gentleman's guide to vice and virtue

Författare: Mackenzi Lee
Antal sidor: 501
Serie: Guide, bok 1 av 2 (bok två är beräknad till 2018)

Henry "Monty" Montague föddes och uppfostrades för att vara en gentleman, men han var aldrig en att tämjas. De finaste internatskolorna i England och hans faders ständiga ogillande har inte kunnat bota några av hans roguiska lustar - inte för spelhallar, sena nätter tillbringade med en flaska sprit eller vakna upp bredvid kvinnor eller män. Men när Monty börjar på sin Grand Tour of Europe är hans strävan efter ett liv fyllt av nöje och vice i fara för att komma till ett slut. Inte bara förväntar sig hans pappa att han ska ta över familjens gods vid sin återkomst, men Monty bryr sig också om en omöjlig förälskelse på sin bästa vän och resande följeslagare Percy. Ändå är det inte i Montys natur att ge upp. Även med sin yngre syster, Felicity, i släp, lovar han att göra denna årliga escapade till ett sista hedonistisk hurra och flörta med Percy från Paris till Rom. Men när en av Montys obevekliga beslut gör resan utomlands till en svindlande jakt som sträcker sig över hela Europa, vilket kommer att ifrågasätter allt han vet, inklusive hans förhållande till pojken han älskar.

Den här boken är skriven på ett väldigt gripande och vackert sätt och man känner verkligen med alla karaktärerna som man presenteras för. Detta då Lee beskriver så väl karaktärerna som de miljöer som karaktärerna befinner sig i, på ett mycket fint och utförligt sätt, som ger läsaren möjlighet att skapa sina egna bilder av det som försiggår i boken. Monty var därtill en riktigt underhållande och härlig karaktär som fick mig att skratta flertalet gånger, samt att hans vänskap med Percy var helt underbart härlig och gullig och man kunde inte låta bli att heja på dem och hoppas att de en dag skulle bli ett par. Sen så har vi Montys lillasyster Felicity som var riktigt smart, sarkastisk och helt jäkla underbar, som var helt omöjlig att inte tycka om och som dessutom inte alls följde de riktlinjer som fanns för kvinnor under den här tiden. Därtill var den här boken riktigt snabbläst trots dess storlek och den var därtill omöjlig att lägga ifrån sig då bokens handling fick mig att sitta som klistrad vid dess sidor. Jag kan knappt bärga mig fram tills dess att bok två kommer ut 2018.