söndag 26 mars 2023

Recension av The House with chicken legs

Författare: Sophie Anderson
Antal sidor: 337
Finns hos: Adlibris / Bokus
 
Goodreads beskrivning
All 12-year-old Marinka wants is a friend. A real friend. Not like her house with chicken legs. Sure, the house can play games like tag and hide-and-seek, but Marinka longs for a human companion. Someone she can talk to and share secrets with.

But that's tough when your grandmother is a Yaga, a guardian who guides the dead into the afterlife. It's even harder when you live in a house that wanders all over the world . . . carrying you with it. Even worse, Marinka is being trained to be a Yaga. That means no school, no parties--and no playmates that stick around for more than a day.

So when Marinka stumbles across the chance to make a real friend, she breaks all the rules . . . with devastating consequences. Her beloved grandmother mysteriously disappears, and it's up to Marinka to find her--even if it means making a dangerous journey to the afterlife.  
 
Mina åsikter
Den här boken är snabbläst och hade ett intressant koncept. Jag gillade Baba Yaga och hennes coola magi. Boken är stundtals väldigt sorglig, vilket inte är så konstigt med tanke på att den behandlar ett ämne som död. Även världen och magisystemet var häftigt och lite annorlunda. Jag gillade samtliga karaktärer i boken och kände helt klart att dem allihop tillförde något till berättelsens gång. Man fickvar på många utav sina frågor, men det jag gärna hade velat veta är mer historia kring the house with chicken legs. Hur fungerar dem? Hur, var, när blev de till? Hur blir Baba Yagas utvalda till att bli just Baba Yagas? Jag hade önskat lite mer tydliga riktlinjer kring dessa.
 
Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...