onsdag 5 augusti 2015

Recension av Jacobs värld

Originaltitel: House Rules
Författare: Jodi Picoult
Antal sidor: 511
Goodreads beskrivning
Jacob Hunt är en helt vanlig tonåring, i alla fall utifrån sett men han har Aspergers syndrom och är inlåst i sin egen värld. Han är begåvad och humoristisk men har svårt att förstå andra människor och trots att han försöker lära sig förstå dem så gånr det inte. När Jacobs handledare plötsligt hittas död blir kännemärkena för Jacobs tillstånd tydliga tecken på skuld, med hans oförmåga att möta någons blick, hans tics och oförutsägbara utbrott. Till slut måste hans mamma ställa sig den svåraste frågan i världen: Är hennes son en mördare?
Mina åsikter
Picoults böcker håller en sådan hög klass! Tidigare har jag läst Allt för min syster (My sister's keeper) och den fullkomligt älskade jag. Jacobs värld är även den mycket bra med målande miljöbeskrivningar och gripande karaktärer. Man vill inte lägga ifrån sig boken, något som alltid tyder på att en handling är bra. Dock så måste jag säga att när det blev dags för rättegången så kändes denna något utdraget, vilket gör så att betyget dras ner något. Men i övrigt var det en mycket bra bok, man blev aldrig uttråkad, dock så klurade jag ut handlingen ca. 400 sidor innan karaktärerna i boken gjorde det, vilket inte är direkt bra. Men eftersom att den här boken har mer till sig än att bara vara en kriminalare så överlever boken även detta nederlag. Man får dessutom lära sig en hel del om Aspergers, något som många människor här i världen säkert inte vet speciellt mycket om. Men se till att läsa den här boken så väl som allt för min syster (En solklar 5 av 5 stjärnor) då de definitivt är värd den tid det tar att läsa ut dem. 
Mitt betyg
P.g.a den utdragna rättegången samt det faktum att det gick väldigt snabbt för mig att lista ut hur/vem som begått brottet dras betyget ned något. Men boken får ändå 4 av 5 stjärnor. Alltså en mycket bra och gripande bok.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...