fredag 13 november 2015

Recension av Offer utan ansikte

Författare: Stefan Ahnhem
Antal sidor: 590
Serie: Fabian Risk, bok 1 av 2

En träslöjdslärare hittas brutalt mördad i sin slöjdsal. Bredvid kroppen har mördaren placerat ett klassfoto från början av 1980-talet, med mordoffrets ansikte överkryssat.
Fabian Risk återvänder med sin familj till hemstaden Helsingborg efter att i många år ha varit verksam vid Stockholmspolisen. Knappt hinner de anlända till det nya huset förrän han blir inkallad att bistå i utredningen av mordfallet. Offret är en av hans gamla klasskamrater och snart står det klart att mördaren följer en minutiöst utarbetad plan, som långt ifrån är slutförd.
Fabian dras djupare och djupare ned i utredningen, som väcker minnen av förträngda tonårsförälskelser och brutal mobbning under skoltiden. Minnen han är allt annat än stolt över. Snart är han insnärjd i ett fall där inget riktigt är vad det tycks vara. Där jakten på en undanglidande mördare driver Fabian att ta allt större risker för att komma framåt i utredningen. Risker som får ödesdigra konsekvenser för både honom själv och hans omgivning.

Den här boken har jag gått förbi så många gånger i mina turer genom en bokaffär, jag har alltid funnit framsidan mycket tilltalande på ett sådant sätt att den verkar spännande. Och slutligen tog jag mig tiden att faktiskt läsa på baksidan vad det var den handlade om och jag föll direkt och var naturligtvis tvungen att köpa den. Det här är en bok med ett väldigt spännande fall med många vändningar och oförutsägbara komplikationer. Ahnhem har verkligen lyckats beskriva karaktärerna och miljön boken på ett sådant sätt att det känns som om att man själv är med i boken. Det enda som man egentligen kan klaga på är väl egentligen att det här faktiskt är en kriminalare på 590 sidor, det känns lite för långt, som om Ahnhem ansträngt sig för att dra ut på boken och därmed senarelägga slutet av den. Samt att huvudkaraktären Fabian Risk ibland framstår som riktigt segtänkt och det är sånt som jag verkligen kan störa mig på. Men i övrig var det här en mycket bra bok, tror nog aldrig att jag har läst en bok med så många mord i, både på gott och ont. Men jag tycker definitivt att det är värt att läsa den och jag ser fram emot att läsa bok nummer två som heter Den nionde graven.

P.g.a det som jag skrev ovan så hamnar betyget på en svag 4 av 5 stjärnor.