tisdag 1 november 2022

Recension av Evelyn Hugos sju äkta män

Evelyn Hugos sju äkta män

Författare: Taylor Jenkins Reid
Antal sidor: 430
Ett stort tack till Louise Bäckelin förlag för detta recensionsexemplar!

Monique är inte direkt på topp. Hennes man har lämnat henne och hennes karriär som reporter har gått i stå. Så när den glamorösa Hollywoodstjärnan Evelyn Hugo kontaktar henne och vill att Monique ska skriva hennes livs historia så kunde ingen bli mer förvånad än Monique själv.

Varför har Evelyn Hugo valt just henne? Fast besluten att rädda sin karriär träffar hon skandaldrottningen och hör Evelyn Hugo berätta om livet i Los Angeles på 1950-talet och tiden fram tills hon valde att lämna rampljuset i slutet av åttiotalet. Samtidigt som Evelyn berättar om skoningslös ambition, oväntad vänskap och en stor förbjuden kärlek, så börjar Monique känna ett djupt band till skådespelerskan. Men när deras vänskap djupnar inser Monique att det faktiskt finns en anledning till varför Evelyn valde just henne. Något som kan komma att krossa henne.

Det här är verkligen inte en genre jag i vanliga fall läser, men jag gillade den väldigt mycket. I vanliga fall är jag inte ett speciellt stort fan av böcker som innehåller flashbacks. Men Jenkins Reid gör det på ett väldigt bra sätt vilket gjorde att jag i det här fallet faktiskt älskade det. Konceptet var riktigt intressant och boken var välskriven vilket gjorde den mycket spännande och snabbläst. Det var många bra karaktärer med fina och fylliga karaktärsutvecklingar. Jag ville verkligen inte lägga ifrån mig boken när jag väl börjat läsa den. Jag förstår numera hypen för den här boken! Väldigt välförtjänt. Jag växlade mellan att läsa boken fysiskt och lyssna på ljudboken, ljudboken var också väldigt bra!