torsdag 22 november 2018

Recension av Den moderna gentlemannen

Författare: Alexander Wiberg & Måns Zelmerlöw
Antal sidor: 208
Förlag: Bokfabriken, ett stor tack till dem för detta recensionsexemplar!

I handboken Den moderna gentlemannen får du tips, inspiration och råd om allt från smoking till basgarderob. Följ med in i en värld av kostymnörderi, stilsynder och skovård. Vad är en lapel chain och vilken är den enda slipsknuten du behöver kunna? Och vad håller egentligen i alla lägen - tassel loafers eller sneakers?

Artisten Måns Zelmerlöw och stilexperten Alexander Wiberg ifrågasätter varandra, guidar och djupdyker i en analys av gentlemannamässig stil - och livsstil. Vad bör en modern gentleman hålla fast vid och vilka beteenden kan förkastas? Ta del av utökade vett och etikett-regler, få en fast hand att hålla i vid din egen whiskyprovning och hitta den för dig perfekta mingelstrategin.

Jag måste erkänna att jag blev ganska förvånad när jag fick hem den här boken i brevlådan i form av ett spontanutskick från förlaget. Detta då jag snabbt insåg att jag egentligen inte är den tilltänkta målgruppen för den här boken. Boken riktar sig framför allt till män/och eller kvinnor som är mycket intresserade av kläder, skor och liknande, dvs. framför allt folk som är riktigt modemedvetna. Med andra ord min totala motsats. Den här boken hade sina intressanta stunder när Wiberg och Zelmerlöw delar med sig av sina åsikter om varandra och dennes stilkänsla. Boken hade dessutom användbara tips på hur man ska knyta en fluga och slips mm, vilket sannerligen kan vara händigt stundtals i livet. Men utöver dessa delar så var den här boken inte riktigt menad för mig, vilket gör det svårt för mig att betygsätta den, men jag kan definitivt se och uppskatta dess syfte och användbarhet för de som är modemedvetna/modeintresserade.

Boken får 2,5 av 5 stjärnor i betyg.