söndag 25 september 2016

Recension av Doktor Glas

Författare: Hjalmar Söderberg
Antal sidor: 156

Doktor Glas, en roman i dagboksform som utkom första gången 1905, är inte bara ett av Hjalmar Söderbergs främsta verk, utan också en av de klassiska romanerna i svensk litteratur. Doktor Glas förälskar sig i den unga vackra Helga, som är fast i ett hopplöst, kärlekslöst äktenskap med den motbjudande pastor Gregorius. Helga vänder sig till doktor Glas för att få hjälp och alltmer aktivt förbereder han lösningen...

Har man rätt att döda en människa för att rädda en annan?

Bokens centrala problem - har man rätt att döda en människa för att rädda en annan - har genom decennierna väckt häftig debatt. Den har också blivit älskad för de vemodiga porträtten och miljöerna från det oscarianska Stockholm - tecknade med hela Söderbergs oöverträffade känslighet och kvickhet.

Det här råkar faktiskt vara en av fåtalet böcker skrivna i dagboksform som jag faktiskt gillar. Söderberg lyckas göra det till en fördel snarare än något irriterande vilket jag vanligtvis brukar tycka. Det var lite av en spoiler i förordet tyckte jag, så den läste jag inte klart. Den här boken utgår ifrån frågan: Har man rätt att döda en människa för att rädda en annan? Större delen av boken handlar om Doktor Glas och det faktum att han försöker rättfärdiga sina tankar om att det är okej att döda Pastor Gregorius. Sen så får man alltså följa med Doktor Glas i valet och kvalet om detta, vi får lära oss en del om karaktärerna när de var yngre. Och sist men inte minst så får vi naturligtvis veta vad Doktor Glas väljer att göra. Jag tyckte att detta var en väldigt fint skriven bok och den var intressant att läsa, något annorlunda än andra böcker jag läst, vilket alltid är kul. Det var även väldigt intressant att få läsa om tidiga 1900-talets Stockholm och få lära sig om hur folk klädde sig och det numera något omoderna språket, vilket jag tycker är jättefint. Helt klart en läsvärd bok alltså. Det här var dessutom en av de böckerna som var med på min bucketlist, så det var kul att kunna kryssa av ytterligare en bok där.

Boken får 3 av 5 stjärnor.