onsdag 3 november 2021

Recension av Bidde det då?: Sagan mäster skräddare

Författare & illustratör: Pija Lindenbaum
Antal sidor: 40
Åldersgrupp: 3-6 år
Finns hos: Adlibris / Bokus
 
Goodreads beskrivning
Det var en gång en liten man som hade en bit tyg. En dag gick han till skräddaren med det lilla tyget.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, sa den lille mannen och bockade sig.
- Goddag, goddag, sa skräddaren där hon satt på bordet och sydde.
- Kan jag få en liten rock sydd av det här lilla tyget? frågade den lille mannen.
- Det går bra det, sa skräddaren.
- När blir den färdig?
- Om lördag.
- Det var bra det, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Ajö, ajö, mäster skräddare.
Och så gick den lille mannen.

Sagan om den lille mannen som blir lovad en vacker rock men i slutänden inte får någonting alls, är en berättelse som har fascinerat vuxna och barn i generationer. Nästan alla har vi en relation till den populära sagan, och vi är många som har funderat på den lille mannen. Vem är han egentligen? Och vad gör han på veckorna medan mäster skräddare jobbar på?

Pija Lindenbaum tar sig an den älskade sagan och tolkar den på sitt alldeles speciella vis. Det blir en fascinerande och mångbottnad berättelse om motgångar och drömmars kraft.
 
Mina åsikter
Pija Lindenbaum är en av mina favoritförfattare när det kommer till bilderböcker! Hennes berättelser är alltid påhittiga, med fina illustrationer och karaktärer som bryter mot könsstereotyperna. Även denna retelling av en sedan tidigare känd saga lyckas hon med det! Illustrationerna är jättefina och lyfter själva berättelsen och berättar mer än bara texten gör. Skräddaren är en kvinna och vi får följa den lille mannens dagliga bestyr. Själva handlingen är lika underhållande och rolig som bokens beskrivning får det att låta som. Definitivt värd en läsning!
 
 
Mitt betyg
Boken får 3,5 av 5 stjärnor i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...