söndag 5 februari 2023

Recension av A deadly education

Författare: Naomi Novik
Antal sidor: 336
Serie: The Scholomance, bok 1
Finns hos: Adlibris / Bokus
 
Goodreads beskrivning
Lesson One of the Scholomance: Learning has never been this deadly.

A Deadly Education is set at Scholomance, a school for the magically gifted where failure means certain death (for real) — until one girl, El, begins to unlock its many secrets.

There are no teachers, no holidays, and no friendships, save strategic ones. Survival is more important than any letter grade, for the school won’t allow its students to leave until they graduate… or die! The rules are deceptively simple: Don’t walk the halls alone. And beware of the monsters who lurk everywhere.

El is uniquely prepared for the school’s dangers. She may be without allies, but she possesses a dark power strong enough to level mountains and wipe out millions. It would be easy enough for El to defeat the monsters that prowl the school. The problem? Her powerful dark magic might also kill all the other students.
 
Mina åsikter
Den här boken hade ett väldigt intressant koncept. Jag gillade därtill världen och mana-delen. Som vanligt älskar jag det faktum att karaktärerna bor på ett internat Det brukar öka spänningen ytterligare! Boken var riktigt snabbläst och spännande då eleverna hela tiden behövde fokusera på att överleva dagen. Jag gillade karaktärerna El och Orion och deras vänskap. Monstren var helt klart ett intressant tillägg och det ska bli spännande att se hur de ter sig uttryck i bok två och tre. En mycket intressant och fängslande grund har lagts för bok två, vilket gör mig taggad på att läsa den!

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...