Recension av The Battle of the labyrinth

Antal sidor: 224
Percy Jackson and the olympians, bok 4 av 5
Boktyp: Ebook, epub

50% människa + 50% gud = 100% hjälte
Möt Percy Jackson, som upptäcker att han faktiskt är född till att vara något mer än en vanlig människa ... Han är född till hjälte! Detta är del fyra av fem.

Allt fler och större monster besvärar halvguden Percy och det blir allt svårare för honom att tro att han verkligen är den hjälte profetian förutspått.

Percy Jackson ska börja highschool och ser inte fram emot introduktionsdagen. Normalt är han inte så populär i skolan, men när det dessutom dyker upp några demon-cheerleaders, då är måttet rågat. Han måste fly till halvblodslägret och där rustar de inför den stora kampen titanernas konung Kronos. Till och med det trygga lägret vid halvblodskullen blir mer sårbart för var minut som går, och Kronos armé förbereder sig för en invasion. För att hindra detta måste Percy och hans vänner ge sig av på ett uppdrag genom Labyrinten - en myllrande underjordisk värld med fruktansvärda överraskningar!

Som ni vet sedan tidigare så har jag hela tiden pratat om hur bra Rick Riordans böcker om Percy Jackson är. MEN, Jag tycker faktiskt inte att bok nummer fyra i serien är lika bra som de föregående böckerna. Större delen av handlingen utspelar sig i Daidalos labyrint. Det känns som att det är liknande saker som händer hela tiden, vilket gör att boken inte riktigt kommer upp i samma höga klass som böckerna om Percy Jackson normalt sett gör. Karaktärerna är fortfarande bra och de har definitivt utvecklats i rätt riktning, vilket är ett stort plus. Men handlingen blir stundtals lite lång och utdragen. Sedan så finns det naturligtvis ljuspunkter där Riordan återigen lyckas visa varför hans böcker är så himla populära. Ibland så lyckas han bra helt enkelt och man sitter som fastklistrad vid vissa sidor bara för att man skall få veta vad det är som kommer att hända. Synd bara att den känslan inte sitter i, i hela den här boken. Det är fortfarande en klart läsvärd bok, den håller bara inte den klass som jag vid det här laget har vant mig vid när det kommer till just Riordans böcker.

På grund av de saker som jag nämnt ovan slutar betyget på 3 av 5 stjärnor.