Recension av Simon vs. the homo sapiens agenda

Va? Jag tittar upp.
Förut. I biblioteket. Det var inte meningen så klart.
Vadå, läste min mejl?
Alltså, jag använde datorn efter dig , säger han, och när jag skulle logga in på gmail så var du redan inloggad. Du vet väl att du måste komma ihåg att logga ur?
Jag tittar förvånat på honom. Han trummar med ena foten mot stolsbenet.
Varför använder du inte ditt riktiga namn? frågar han.

Simon är inte den dramatiska typen, men när ett mejl hamnar i fel händer riskerar hans stora hemlighet att komma ut. Han måste agera, men hur ska han berätta att han är kär i den mest fantastiska killen någonsin när omgivningen inte vet att han är gay?

Det här är boken som egentligen alla ungdomar skulle behöva läsa. Den här boken har otroligt bra visdomsord som berör såväl sexuell läggning som hudfärg. Vi får här lära känna karaktären Simon som man inte kan låta bli att gilla med en gång då han känns så otroligt mänsklig tack vare det faktum att han är lite osäker, han är inte värsta partyprissen och han vet inte alltid hur han skall agera i alla situationer. Han är inte perfekt med andra ord, vilket gör honom till en lättomtyckt karaktär. Det faktum att han dessutom är värsta Harry Potter-nörden (precis som jag) och att han därför gör en massa hänvisningar till Harry Potter gör att jag inte bara gillar honom utan att jag även kan relatera till honom. Simons familj är så otroligt härlig och mysig och man kan verkligen inte göra annat än att tycka om dem allihopa. Det som får mig att verkligen falla pladask för den här boken är det faktum att boken inte handlar om någon insta-kärlek utan att det tar tid för Simon att bygga upp sina känslor för den mystiske Blue. Det blir dessutom oerhört mystiskt då Simon inte ens vet vem Blue är, något som lämnar mig gissandes hela boken igenom. Och kärlekssagan, oj, jag ville skratta och gråta om vart annat, så otroligt fint skrivet och återgett och alla känslor! Så otroligt finskriven bok som verkligen förtjänar alla priser och nomineringar som den har fått!

Boken får naturligtvis 5 av 5 stjärnor! MISSA INTE DENNA BOK!