Recension av The lightning thief

Antal sidor: 231
Serie: Percy Jackson and the olympians, bok 1 av 5
Boktyp: Ebook, epub
50% människa + 50% gud = 100% hjälte

"Du kan vara en av oss. Och när du väl vet om det, så är det bara en tidsfråga innan de också upptäcker det och börjar jaga dig.
Kom inte och säg att jag inte varnade dig. Jag heter Percy Jackson."

Tänk om de gamla grekiska gudarna skulle vara levande och promenera runt på gatorna som du och jag?Tänk om de fortfarande träffade och blev förälskade i vanliga dödliga människor och dessutom fick barn med dem? Tänk om du var ett av de barnen? Och att din dyslexi visade sig bero på att din hjärna är inställd på att läsa det grekiska alfabetet? Och att din mattelärare bokstavligen är ett monster som vill förgöra dig? Och att du är född till att bli hjälten som räddar världen?
Jag hade sedan innan redan sett filmen om Percy Jackson och jag visste därför allt som skulle hända, men som vanligt så följer filmen inte boken speciellt bra. Men eftersom att jag redan sett filmen så gick jag bara och väntade på att vissa specifika saker skulle hända, något som definitivt förstörde det hela något. Men åh vilken bra bok det var! Det händer saker hela tiden och man hejar verkligen på karaktärerna för att det skall gå bra för dem. En väldans massa bra karaktärer i den här boken minst sagt. Det jag stör mig lite på dock är att Percy och Annabeth bara är 12 år gamla, det känns inte så trovärdigt med tanke på att dom ger sig ut för att rädda världen från ett tredje världskrig mellan de tre största gudarna nämligen Zeus, Poseidon och Hades. Det hade dom gjort bättre i filmen i alla fall för då är dom typ 15-16 år gamla åtminstone. Men anledningen till att jag gillade den här boken så mycket är för att den handlar rätt så mycket om de grekiska gudarna, något som jag älskar att läsa om och gärna vill veta mer om. Det här är med andra ord en fartfylld äventyrs/fantasybok som även är lärorik när det kommer till den grekiska mytologin. En bok som helt klart är värd att läsa! Men se till att läsa boken innan du ser filmen, då det förstör rätt så mycket att redan veta om bokens stora plottwists. Nu skall jag börja läsa bok nummer två i den här serien nämligen The sea of monsters, vilken jag tyvärr redan har sett filmen till.
Se till att läs, läs läs! boken får 4:a starka stjärnor av 5 möjliga.