söndag 6 mars 2016

Recension av Livet efter dig

Författare: Jojo Moyes
Originaltitel: Me before you
Antal sidor: 398
Serie: Me before you, bok 1 av 2

Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna. Will har bestämt sig hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig. Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.

Det är så himla många människor som har läst den här boken, till och med människor som inte brukar läsa speciellt mycket och så kommer jag här som ändå läser en hel del och som fortfarande inte hade läst den här boken. Jag insåg därmed att det var dags att ta mig själv i kragen och faktiskt läsa den här boken. Och oj vad jag inte ångrar det beslutet. Vilken UNDERBAR bok! Jag var fast redan inom några sidor och man kunde inte låta bli att undra över hur det hela skulle sluta och man hejade verkligen på Will och hans viljestyrka in i det sista. Jag kan väl sammanfatta det hela såhär: det är inte ofta jag gråter när jag tittar på film eller läser en bok, men den här boken lyckades faktiskt få mig att gråta några tårar och jag brydde mig inte ens om det. Jag ville bara fortsätta läsa och ta reda på vad som skulle hända med huvudkaraktärerna. Det här var verkligen en sån där bok som man bara inte kan lägga ifrån sig även om man vet att man skall upp tidigt nästa morgon, typ som jag skall imorn men att jag ändå sitter här och känner att jag måste dela med mig om min läsupplevelse. Det här är en bok jag definitivt kommer att bära med mig i minnet en längre tid och som helt klart kommer att finnas med på listan över favoritböcker i fortsättningen. Har ni inte redan läst den här boken och gjort som jag, det vill säga varit lyckligt ovetandes om vad det egentligen är man går miste om så är det ännu inte för sent! Passa på medan det fortfarande är bokrea vettja och se till att få tag på denna godbiten.

Som ni kanske redan har fattat efter mina många lovord så får denna boken 5 av 5 stjärnor.