onsdag 2 mars 2016

Recension av en förtrollad ö

Författare: Nora Roberts
Antal sidor: 325
Serie: Three sisters island, bok 1 av 3

Redan på färjan känner Nell Channing att hon har hittat hem. Den lilla ön Three Sisters Island har en närmast magisk dragningskraft på henne där den träder fram med sitt vita fyrtorn, sina pittoreska stugor och dramatiska klippor. Nell faller pladask och när hon lyckas få jobb på det mysiga caféet i öns bokhandel dröjer det inte länge innan hon bestämmer sig för att slå sig ner i det lilla samhället för gott.

Nell lär snabbt känna öns invånare: den karismatiska Mia som driver bokhandeln och kan allt om platsens mytomspunna historia, den charmige sheriffen Zack och hans syster, polisen Ripley. Men hur trygg är Nell egentligen på Three Sisters Island? På flykt undan ett destruktivt förhållande vågar hon inte avslöja sin verkliga identitet. När onda krafter från det förflutna hotar Nell sätts hennes nyfunna vänner på prov.

Roberts får verkligen läsaren att hamna i ett sorts lugn, man glömmer helt bort att något ondskefullt kommer att hända. Boken skulle jag i det stora hela beskriva som mysig, dramabok med inslag av lite fantasy. Man faller för karaktärerna på direkten och vill verkligen bara att alla skall komma överens och att allt skall gå bra för dem. Man får insyn i den pittoreska lilla byn som finns på Three sisters island. Och när Roberts skriver om allt Nell bakar hela tiden så kan man ju inte låta bli att önska att man faktiskt var med i boken på riktigt och inte stod på utsidan och tittade in på det hela. Det här är den första boken av Roberts som jag läser men jag har sex stycken till här hemma som väntar på mig så jag hoppas att dem är minst lika bra. Det enda jag hade önskat var att den spännande upplösningen i slutet hade fått lite mer utrymme och att Roberts verkligen låtit det hela få ta mer plats än vad det faktiskt gjorde. I övrigt var det här en jättemysig bok som man har svårt att lägga ifrån sig.

Den här boken slutar på 4 av 5 stjärnor.