Veckans fråga från Barnboksbloggen lyder som följande: Ska
man styra barns läsning? Ska barnen få välja att läsa precis det
de vill, eller ska man tvärtom jobba för att försöka få dem att
läsa en viss sorts litteratur? Vad är viktigast, att barnens
läslust bevaras, att barnen utmanas i sin läsning eller att barnen
tar del av vissa välkända böcker beroende på sin ålder
(klassiker, litteraturkanon). Och måste det ena verkligen utesluta
det andra? Ska deras litteraturval skilja sig åt hemma och i
skolan?
För att barn inte skall tappa intresset för läsning så gäller det att de får hyfsat fria tyglar när det kommer till vad de vill läsa. Sen så måste man som vuxen naturligtvis se till att de böckerna passar just det barnets ålder, men annars så bör de enligt mig få fria tyglar. Det allra viktigaste enligt mig är att i första hand bevara barnens läslust så att de förhoppningsvis fortsätter att läsa även i tonåren och i vuxen ålder. Sedan så kommer förhoppningsvis deras vilja att utmana sig själva och hitta nya genrer att komma av sig själva. Sen så tycker jag inte nödvändigtvis att litteraturvalen bör skiljas åt från hemmet och skolan. Om barnen skall vilja fortsätta läsa så gäller det att det skall intressera dem och få dem att vilja läsa klart boken. Så om skolan lyckas få barnet intresserat av en klassiker, såpass mycket att barnet vill fortsätta läsa den hemma och kanske även upptäcka nya böcker inom samma genre, då är det bara ett stort plus.
Tycker inte heller att man ska försöka styra, utan istället hjälpa till att hitta något intressant om man blir tillfrågad. Läslusten är definitivt det viktigaste att bevara.
SvaraRaderaJa precis! Håller med dig! Tror att det är därför som många tonåringar/vuxna inte gillar att läsa för att de förknippar läsningen med tvång sedan de var barn :P
RaderaDet är trist att det i skolan är så många måsten och fy om böcker. Jag minns när vi var till biblioteket och det var tvång att låna en bok och vissa ville låna typ barnböcker, det fick dom inte men jag tror aldrig de läste de böcker de tog med hem då istället. Hade de fått läsa två-tre barnböcker istället för en tjockbok de inte var intresserad av så hade de nog för eller senare börjat läsa mer vettiga böcker.
SvaraRaderaoj! ah jag har ett svagt minne av något liknande, men då handlade det mer om att man var TVUNGEN att låna en bok men att folk inte hittade någon de tyckte verkade intressant (inte ett superbra utbud på det biblioteket) vilket slutade att man gick därifrån med böcker som man inte hade något intresse av att läsa. Vilket ledde till att man inte läste dem. Håller med dig om att det inte direkt är ett vinnande koncept!
RaderaDet var en bra poäng att se till att det anpassas för åldern. Jag och jag tror många andra hade en tendens att välja för tjocka och kanske svåra böcker, vilket slutar med att det inte blev så kul som man tänkte :)
SvaraRaderanej precis! Det har du rätt i! :) Blir lätt så :P
Radera