söndag 18 mars 2018

Recension av A Conjuring of light

Författare: V.E. Schwab
Antal sidor: 624
Serie: A Darker shade of magic, bok 3 av 3

MAKTBALANSEN HAR SLUTLIGEN TIPPAT ... Den osäkra jämvikten bland fyra Londons har nått sin brytpunkt. En gång full av den magiska röda livligheten, kastar mörker en skugga över Maresh Empire, vilket ger ett annat London utrymme att stiga.

VEM FALLER? Kell - som en gång antogs vara den sista överlevande Antari - börjar vackla under pressen av konkurrerande lojaliteter. Och i följd av tragedi, kan Arnes överleva?

VEM KOMMER ATT RESA SIG?- Lila Bard, en gång en alldaglig - men aldrig vanlig - tjuv, har överlevt och blomstrat genom en serie magiska tricks. Men nu måste hon lära sig att kontrollera magin innan den blöder henne torr. Under tiden samlar den disgraced Captain Alucard Emery of the Night Spire sin besättning, försöker sig på en tävling mot tiden att inskaffa det omöjliga.

Vem ska ta kontrollen? Och en gammal fiende återvänder för att göra anspråk på kronan medan en fallen hjälte försöker rädda en värld i förfall.

Schwab visar återigen varför hon har blivit så populär! Även denna bok är uppbyggd av rent ut sagt magiska miljö-och personbeskrivningar och vi får därtill även ta del utav riktigt välutvecklade karaktärsutvecklingar som får ta plats genom hela boken. Vi får i denna bok följa med på diverse olika äventyr och därtill även lära känna lite nya karaktärer som allihop är riktigt intressanta och kickass. Det händer dessutom saker i den här boken hela tiden vilket gör den riktigt spännande och snabbläst trots dess storlek. Det största pluset med den här boken tror jag var det faktum att världen fortsätter att utvecklas och att man får lära sig allt mer om hur magin fungerar och i vilka former den kan te sig. Vi får även lära känna Lila, Kell, Rhy, men även Alucard bättre och vi får ta del utav händelser och minnen som ägde rum innan första boken, vilket ger läsaren en djupare förståelse  och respekt för dem. Det här var med andra ord en avslutande bok i en serie som fortsatte att utvecklas och tar med sig läsaren på ett spännande äventyr som hen sent skall komma att glömma.