fredag 3 februari 2023

Recension av Monster i terapi

Författare: Jenny Jägerfeld & Mats Strandberg
Antal sidor: 289

Den gotiska skräcklitteraturens ikoner i terapi.

En psykolog är försvunnen. På hennes mottagning hittas en samling dokument: en arbetsdagbok, brev, researchmaterial och transkriberingar av de terapisessioner som hon genomfört inom ramen för ett bokprojekt. Där får vi följa samtalen med en identitetsstörd läkare, en lesbisk psykopatvampyr, en manisk vetenskapsmans fruktade avkomma och en narcissistisk dandy. De visar sig vara några av den gotiska skräcklitteraturens mest ikoniska monster - Dr Jekyll, Carmilla, Frankensteins monster och Dorian Gray - och de brottas med tidlösa dilemman, som vi alla kan känna igen oss i.

Mats Strandberg och Jenny Jägerfeld låter populärkultur möta psykologi och litteraturhistoria i denna genreöverskridande och fascinerande bok. De ställer med lika delar humor och allvar de rätta frågorna och analyserar svaren för att kunna hjälpa klienterna - och kanske även läsaren.

Den här boken hade ett intressant koncept och den visade sig vara väldigt snabbläst. Man får ta del utav bokens handling genom terapi-sessioner. Det är naturligtvis bra att veta att när figurerna och varelserna från de olika klassikerna berättar om sina liv, att de såklart även spoilar dessa klassiker till viss del. Trots att jag faktiskt inte hunnit läsa alla nämnda klassiker innan jag läste denna bok, så fick det mig att vilja läsa Carmila och The picture of Dorian Grey vilket är två klassiker jag ännu inte hunnit med. Boken hade ett något oväntat slut vilket gav läsaren en tankeställare. Samt att boken därtill innehåller en mängd fina illustrationer.

Boken får 3,5 av 5 stjärnor i betyg.