Recension av The Apprentice

Bilden är lånad från Goodreads.
Författare: Tess Gerritsen
Antal sidor: 273
Serie: Rizzoli & Isles, bok 2 av 11
Boktyp: Ebook, epub

En översättning av bokus beskrivning
Det är ett kokande Boston mitt i sommaren. Lägg sedan till stadens elände när en serie chockerande brott, där rika män tvingas att titta på medan deras fruar brutaliseras. En sadistisk efterfrågan som slutar i bortförandet och död. Mönstret föreslår en man: seriemördaren som nyligen blivit borttagen från stadens gator. Polisen kan bara anta att det är en galning som baserar sina attacker på de vridna medicinska tekniker för galningen han så beundrar. Åtminstone är det vad Detective Jane Rizzoli tänker. Tvingad att åter igen konfrontera den mördare som ärrat henne. Hon är fast besluten att slutligen avsluta Hoyt hemska inflytande. . . även om det innebär att ta emot mer motstånd från sina kollegor som alla är män. Men Rizzoli räknar inte med den amerikanska regeringens plötsliga intresse. Eller på att träffa Special Agent Gabriel Dean, som vet mer än han berättar. Mest av allt har hon inte räknat med att bli ett mål själv, när The Surgeon plötsligt är fri, gå hans mystiska blod bror i en ond vendetta. . . .

Tess Gerritsen vet verkligen hur man skall skriva för att fånga sina läsare från första sidan. Den här boken var liksom den första händelserik, med en massa bra karaktärer som faktiskt fortsätter att utvecklas nu i den andra boken. Samt att det tillkommer en ny karaktär (Gabriel Dean). Det blir dessutom intressant eftersom att mördaren från den första boken kommer tillbaka igen i den här boken och man undrar då hur Rizzoli skall agera och vad som kommer att hända, så man sitter hela tiden på helspänn p.g.a det. I det stora hela är det en mycket bra bok och man får reda på en massa termer som berör obducering samt förkortningar på polisens olika larm. Varenda gång Gerritsen för in ett nytt mord i handlingen så kan man inte låta bli att äcklas rätt rejält då hon med hjälp av sina ord verkligen får läsaren att se vad det är som har hänt med offret och alla obduceringar blir därmed väldigt tydliga och levande vilket gör att man verkligen ser allt framför sig, något som i den här boken blir rätt äckligt. Det enda jag tyckte var lite synd med den här boken, då jag ändå tyckte att den i det stora hela var bättre än den första var att det i slutet inträffar en händelse som gås igenom väldigt snabbt, men som jag upplever borde ha getts större utrymme då det definitivt var en bra idé och det hade kunnat hända hur mycket som helst i det sammanhanget, men det valde Gerritsen alltså att avsluta rätt snabbt och nästan abrupt. Samt att de tankar som mördaren har som man får läsa och därmed får en slags bakgrund till det som händer, var MYCKET bättre i den här boken. I den första boken var det väldigt långtråkigt och man ville bara att det skulle ta slut, medan att det nu istället var riktigt intressant och karaktärsskapande.

P.g.a det något abrupta slutet på en händelse i boken så får boken endast en stark 4 av 5 stjärnor. Hade denna händelse istället getts mer utrymme så hade boken fått en solklar femma.