lördag 22 juli 2017

Recension av Crooked Kingdom

Författare: Leigh Bardugo
Antal sidor: 536
Serie: Six of Crows, bok 2 av 2

Efter att ha genomfört en till synes omöjlig heist i den beryktade Ice Court, känner sig kriminella prodigy Kaz Brekker ostoppbar. Men livet är på väg att ta en farlig vändning och med vänner som är bland de dödligaste utstöttna i Ketterdam-staden, kommer Kaz att behöva mer än tur för att överleva i denna oförsonliga undervärld.

Man kan inte annat än att älska alla karaktärer i den här boken, älska världen, älska handlingen. Allting är så himla välskrivet och minst sagt coolt. Det händer verkligen någonting hela tiden i den här boken och man kan inte annat än fascineras av framför allt Kaz eftersom att han alltid har en plan för allting, oavsett om plan A går åt skogen eller inte. Den här boken består av riktigt bra och utförliga miljö-och karaktärsbeskrivningar som får det att kännas som om att man som läsare befinner sig i boken. Själva handlingen är fartfylld och därtill även fylld till bredden med en massa action, det vill säga slagsmål, sprängningar och skjutningar. Det finns därtill även flertalet coola manliga samt kvinnliga karaktärer! Det var fullständigt omöjligt att försöka förutse vad som komma skulle då Kaz alltid överraskar läsaren med helgalna planer som stundtals fungerar, men ibland inte gör det. Jag kunde inte heller låta bli att ge ifrån mig några glädjetjut när mitt OTP (One true pairing) äntligen blev tillsammans! Nu är jag minst sagt sugen på att läsa grisha-trilogin då man fick några cameos från karaktärer som är med i den serien.