söndag 20 augusti 2017

Recension av Amina's voice

Författare: Hena Khan
Antal sidor: 117
Finns hos: Adlibris / Bokus

En pakistansk-amerikansk muslimsk tjej kämpar för att vara sann mot sin familjs livliga kultur samtidigt som den blandar sig i skolan efter tragedin slår sitt samhälle i denna söta och rörliga mellanklassroman från den prisbelönta författaren av It's Ramadan, Curious George och Golden Domes och Silver Lanterns. Amina har aldrig varit bekväm i rampljuset. Hon är glad över att bara hänga med sin bästa vän, Soojin. Förutom nu när hon går i mellanstadiet börjar allt kännas annorlunda. Soojin hänger plötsligt ut med Emily, en av de "coola" tjejerna i klassen och talar även om att ändra sitt namn till något mer "amerikansk". Bör Amina också börja förändras? Eller bör hon gömma vem hon är för att passa in? Medan Amina brottas med dessa frågor, är hon förkrossad när hennes lokala moské blir vandaliserad.

Det här var en riktigt vackert och fint skriven bok, som gick oerhört snabbt att läsa. Jag föll direkt för karaktärerna som allihopa var säregna och mycket utförligt beskrivna, likaså miljön som karaktärerna befann sig i. Amina's familj och vänner tillförde väldigt mycket till berättelsen och man fick såväl ta del av som lära sig mycket om deras kulturer. Den här boken handlar om att ta hand om och bevara sin kultur och fortsätta vara den man är, men att man samtidigt kan ta del av och vara aktiv i andra kulturer. De familjer som Amina och hennes familj umgås med vid den lokala moskén är oerhört lätta att tycka om och hela församlingen känns så omhändertagande och fantastiska med varandra och de stöttar verkligen varandra i vårt och torrt. När moskén blev vandaliserad framgick gemenskapen mellan medlemmarna väldigt tydligt och man kände verkligen med alla berörda parter då det hela var riktigt hemskt och som läsare kändes det som om att man var där själv. Det här var med andra ord en riktigt vackert skriven bok som hade flertalet viktiga budskap och meningar som behövs spridas runt om i världen.