tisdag 7 augusti 2018

Recension av Jane Eyre

Författare: Charlotte Brontë
Antal sidor: 507
Finns hos: Adlibris / Bokus

Goodreads beskrivning 
Orphaned as a child, Jane has felt an outcast her whole young life. Her courage is tested once again when she arrives at Thornfield Hall, where she has been hired by the brooding, proud Edward Rochester to care for his ward Adèle. Jane finds herself drawn to his troubled yet kind spirit. She falls in love. Hard. But there is a terrifying secret inside the gloomy, forbidding Thornfield Hall. Is Rochester hiding from Jane? Will Jane be left heartbroken and exiled once again?

Mina åsikter
Jane Eyre är efter denna omläsning helt klart fortfarande en av mina favoritklassiker. Boken är uppbyggd utav utomordentliga person-och miljöbeskrivningar och det känns verkligen som att man som läsare är där och upplever allting som händer. Några av mina favoritcitat kommer från den här boken och man kan inte annat än njuta när man får läsa dem igen. Vi får lära känna Jane Eyre som har haft en minst sagt svår barndom. Vi får även följa med henne när hon börjar jobba för mr Rochester där hon blir guvernant för fransktalande Adéle, vilket är en vänskap som sakta men säkert växer fram. Jane Eyre är en väldigt vänlig och ödmjuk karaktär och man kan inte annat än tycka om henne.

Mitt betyg
Boken får 5 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...