torsdag 4 maj 2017

Recension av Solens diamanter

Författare: Nora Roberts
Antal sidor: 332
Serie: Irlandstrilogin, bok 1 av 3
Finns hos: Bokus / Adlibris (Finns att köpa på engelska)

Alla tecken finns där lättretligheten, dagdrömmarna, bristen på energi. Jude Frances Murray, psykolog och lärare vid universitetet i Chicago, är på väg att förlora fotfästet i tillvaron. Skilsmässan året innan har bidragit till att hon kommit till en gräns. Hon chockerar sin omgivning genom att plötsligt säga upp sig från sitt arbete och fara till Irland för att tillbringa ett halvår i en stuga på öns sydkust, där hennes farmor har sina rötter. Jude kommer rakt in i det irländska bylivet. Hon får nya vänner i systrarna Gallagher som driver den lokala puben. Tillsammans med finner hon en tjejgemenskap som hon tidigare saknat och hon börjar återhämta sig och lära sig uppskatta det enkla livet. Snart börjar också systrarnas äldre bror, Aidan, bli nyfiken på den nyinflyttade amerikanskan och göra sig ärenden till hennes stuga.

I den här boken får vi följa amerikanskan Jude som försöker ordna upp sitt liv efter skilsmässan, den delen av den här boken som jag framför allt gillade var att man som läsare fick ta del av irländska folksagor. Det då Jude vill skriva en avhandling om ämnet, det var framför allt dessa sagor som fick mig att vilja fortsätta läsa. Karaktärerna och miljön som var med i den här boken var rikligt beskrivna och det var lätt att som läsare se allting framför sig. Karaktärerna i boken var dessutom väldigt säregna vilket gjorde det lätt att hålla koll på vem som var dem, tjejerna i boken fick en riktig härlig personkemi och därmed ett kompisgäng man själv önskade att man var en del av. Det jag gillade lite mindre med den här boken var att den stundtals hade lite segare partier, samt att jag verkligen inte gillade vissa val och ageranden som en av karaktärerna gjorde, handlingar som jag fann väldigt konstiga och nästan lite obehagliga. Men i det stora hela så var det här en mysig och snabbläst bok som passar för de som gillar folksagor.