måndag 25 juni 2018

Recension av Burn for burn

Författare: Jenny Han & Siobhan Vivian
Antal sidor: 358
Serie: Burn for burn, bok 1 av 3

Vykort-perfekt Jar Island är hemmet till charmiga turistbutiker, orörda stränder, fantastiska havet och även hem till tre tjejer som i hemlighet planerar sin hämnd. KAT är sjukt trött på att bli mobbad av sin tidigare bästa vän. LILLIA har alltid sett efter sin lillasyster, så när hon upptäcker att en av hennes killarvänner har hängt i hemlighet med henne, kommer hon att stoppa det. MARY är ständigt hemsökt av en traumatisk händelse från flera år tidigare, och den pojke som är ansvarig har ännu inte fått vad han förtjänar. Ingen av tjejerna kan agera på sina hämndsfantasier ensamma utan att misstänkas. Men tillsammans ... är allting möjligt. Med en allians på plats kommer det inte att finnas mer "Jag önskar att jag hade sagt ..." eller "Om jag kunde gå tillbaka och göra saker annorlunda ..." Dessa tjejer kommer att visa Jar Island att hämnd är en maträtt som bäst åtnjuts tillsammans.

Till en början hade jag lite svårt att ta mig in i berättelsen, att hålla isär huvudkaraktärerna, men allt eftersom att boken och dess handling fördes framåt, så drogs jag allt mer in i berättelsen. Boken är uppbyggd utav bra person-och miljöbeskrivningar, det tar dock ett litet tag att lära sig att särskilja de olika rösterna i boken. Det kan dock haft att göra med det faktum att jag lyssnade på ljudboken i detta fall. Men allt eftersom att jag tog mig igenom boken så blev det lättare att urskilja huvudkaraktärernas olika röster. Boken hade ett spännande koncept, som fångade mitt intresse och det var riktigt kul att få reda på varför tjejerna ville ha hämnd och även när de började prata om hur/vad de skulle göra för att hämnas. Den här boken växte med andra ord ju längre in i berättelsen jag kom och jag ser fram emot att lyssna på de resterande två böckerna i trilogin.

Boken får 3,5 av 5 stjärnor i betyg.