lördag 23 juni 2018

Recension av Three dark crowns

Författare: Kendare Blake
Antal sidor: 416
Serie: Three dark crowns, bok 1 av 4 (bok tre beräknas komma ut september 2018)
Finns hos: Bokus /Adlibris

När kungariket kommer, kommer det att finnas en. I varje generation på ön Fennbirn föds en uppsättning trillingar - tre drottningar, alla lika arvtagare till kronan och varje ägare av en eftertraktade magi. Mirabella är en hård elemental, som kan starta hungriga flammor eller onda stormar med hjälp av sina fingrar. Katharine är en poisoner, en som kan äta de dödligaste gifterna utan att få så mycket som ont i magen. Arsinoe, en naturalist, sägs ha förmågan att få den rödaste rosor att blomstra och styra de mest majestätiska lejonen. Men att bli den krönta drottningen är inte enbart en fråga om kunglig födelse. Varje syster måste slåss för det. Och det är inte bara ett spel att vinna eller förlora ... det är liv eller död. Natten systrarna blir sexton, börjar striden. Den sist stående drottningen vinner kronan.

Jag visste inte riktigt vad jag förväntade mig när jag påbörjade det här boken då jag har hört lite mixade saker om den. Men jag kan i varje fall på ett snabbt och koncist sätt förklara vad jag tyckte om här boken: Den är extremt jäkla långtråkig. Jag försökte verkligen ta mig in i berättelsen, försökte känna något för karaktärerna. Men sättet författaren skriver på fattar inte riktigt tag i mitt intresse. De tre huvudkaraktärerna är platta och ointressanta, magin är inte alls lika intressant som jag trodde att den skulle vara. Jag gillade inte någon utav alla kärleksintressena och önskade mest hela tiden att samtliga tjejer i den här boken skulle stå upp för sig själva, vara självständiga och starka i sig själva, men det gick tydligen inte att vara det utan en kille vid sin sida som behandlar dem extremt dåligt. Det hände dessutom verkligen INGENTING intressant i den här boken och det kändes därmed som att den aldrig skulle ta slut, det här var verkligen en bok jag var tvungen att tvinga mig till att fortsätta läsa bara för att bli klar med den någon gång. Det enda i hela boken som faktiskt fångade mitt intresse var den sista meningen i boken. Alltså inte alls tillräckligt för att få mig att vilja fortsätta med den här serien.

Boken får 1,5 av 5 stjärnor i betyg.