måndag 3 oktober 2022

Recension av Murder most unladylike

Författare: Robin Stevens
Antal sidor: 316
Serie: Murder most unladylike, bok 1
Finns hos: Adlibris / Bokus

Goodreads beskrivning
At Deapdean School for Girls, Daisy Wells and Hazel Wong have set up their own detective agency. But they are struggling to find any real crimes to investigate...

(Unless you count the case of Lavinia's missing tie. Which they don't.)

Then Hazel discovers the Science Mistress, Miss Bell, lying dead in the Gym.

To add to the mystery, when she and Daisy return five minutes later, the body has disappeared.

Now Hazel and Daisy not only have a murder to solve: they have to prove one happened in the first place.

Determined to get to the bottom of the crime before the killer strikes again Hazel and Daisy must hunt for evidence, spy on their suspects and use all the cunning and intuition they can muster.

But will they succeed? And can their friendship stand the test?

Mina åsikter
Den här boken hade ett väldigt intressant koncept. Jag gillar "deckarklubb"-känslan som man får utav den här boken. Boken var mycket snabbläst och intressant. Jag hade dock väldigt svårt för karaktären Daisy som ville ha rätt om absolut allting och hon klarade inte alls av att lyssna på vad andra människor hade att säga om saker och ting. Karaktären Hazel utsätts för rasism hela tiden, vilket var väldigt hemskt att läsa om. Detta då hon kommer från Hong Kong, vilket hennes klasskamrater har ett och annat att säga om. Var det verkligen en nödvändig del att ha med i boken? Jag förstår att det är en historical fiction- bok så det förekom säkert väldigt mycket rasism på internatskolorna på den tiden, men ändå. Det är ingenting som kommenteras att det är fel, utan det bara är så.

Mitt betyg
Boken får 3,5 av 5 stjärnor i betyg. Rasismen drar ned betyget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...