fredag 17 juli 2015

Recension av Änglavakter

Författare: Kristina Ohlsson
Serie: Fredrika Bergman, bok 3 av 5
Antal sidor: 482
En ung kvinna hittas styckad och begravd i ett skogsparti i Midsommarkransen utanför Stockholm. Hon identifieras som Rebecca Trolle, en student som varit försvunnen i två år. Medan Alex Recht och hans utredningsgrupp försöker förstå varför Rebecca gick ett så våldsamt öde till mötes, görs fler fynd på brottsplatsen. Den rymmer hemligheter som visar sig vara flera decennier gamla. Någon har vid upprepade tillfällen återvänt till skogen för att dölja sina offer för omvärlden. På ett ålderdomshem sitter en stum barnboksförfattarinna. Om och om igen dyker hennes namn upp i polisutredningen kring morden i Midsommarkransen, men hon sluter sig i sin tystnad. Spåren leder till den mörkaste av sanningar och obönhörligen dras både Fredrika Bergman och Peder Rydh in i historien kring graven och den döda studenten. Fredrika ställs inför ett svårt dilemma när hennes älskade Spencers namn dyker upp i utredningen. Är det verkligen möjligt att han är en del av gåtans lösning? Och vilken roll spelar egentligen den stumma författarinnan? Med en stark undergångston närmar sig utredningsgruppen fallets upplösning och till sist kvarstår bara en fråga att besvara: Vems tur är det att läggas i graven då mördaren återigen beger sig till Midsommarkransen?
Kristina Ohlsson har ännu en gång lyckats skriva en alldeles utomordentlig kriminalroman. Som läsare är man fast fram till sista sidan och man vill verkligen inte lägga ifrån sig boken även om man vet att lunchrasten snart är slut. Liksom de tidigare böckerna om Fredrika Bergman är den här boken spännande på alla sätt och vis samtidigt som man märker att Ohlsson blivit bättre på att få sina poliser att inte framstå som trögtänkta, för liksom poliserna i Ohlssons bok sitter man och kliar sig i skallen och försöker komma underfund med vem som är den skyldige. Det som gör att jag tycker att den här boken tappar lite grann i jämförelse med de tidigare böckerna är att Ohlsson valt att lägga in utdrag ur förhör som egentligen utspelar sig efter dess att boken slutat. Dessa förhör avslöjar en hel del saker som rent ut sagt förstör en del av bokens tjusning och spänning. Istället för att bli chockad när sakerna händer har man istället ett facit och går bara och väntar på ATT dessa saker skall hända. Något som är mycket synd då man definitivt hade känt mer med karaktärerna och man hade blivit mycket mer chockad när dessa händelser faktiskt inträffade. Men i övrigt är det här definitivt en kriminalroman i toppklass. Jag skall definitivt se till att läsa de resterande två böckerna i serien om Fredrika Bergman.
Detta innebär att bok nummer tre i serien om Fredrika Bergman får 4 av 5 stjärnor.