fredag 10 juli 2015

Recension av Förlåt mig

Originaltitel: Forgive me
Författare: Lesley Pearse
Antal sidor: 447
Eva hittar sin mamma, Flora, livlös i familjens badkar. Hon har begått självmord. Men en olycka kommer sällan ensam och när Evas pappa Andrew avslöjar att han inte är hennes biologiske far, raseras Evas värld fullständigt. Mystiken tätnar och Eva söker sig bakåt i sin mammas dunkla fotspår, bland annat för att få veta vem hennes riktige pappa är. Samtidigt tycks någon vara beredd att gå till ytterligheter för att hon inte ska lyckas med detta.
Pearses bok är som vanligt mycket väl skriven, ingenting att klaga på där direkt, med tydligt beskrivande bilder av såväl omgivning som personers personlighetsdrag. Något som jag nästintill kräver för att jag skall tycka att en bok ens skall räknas som godkänd. Men i detta fallet måste jag dock dra en gräns... det KAN BLI FÖR MYCKET. Missförstå mig inte... renoveringar i all ära, men så fruktansvärt mycket bryr jag mig inte om det när det kommer till det långa loppet. Det hade kunnat kortas ner rejält när det kommer till just den delen. Det som ger den här boken lite plus i kanten är att det hela tiden händer något. Boken blir aldrig långtråkig utan handlingen och spänningen håller hela boken igenom. Men ändå är det något i Evas personlighetsdrag som inte till hundra procent tilltalar mig, ibland uppfattas hon som rätt så självisk även om man förstår att hon har haft ett mycket tufft och hårt liv. Det här var en bra bok, men jag har fortfarande läst betydligt bättre böcker utav Lesley Pearse, jag tycker att hon är starkare när hon skriver böcker som utspelar sig 1600-tidigt 1900-tal istället för att som i det här fallet satsa på en berättelse som utspelar sig 1991-1992 med diverse återblickar, samt brev som skall ge större klarhet när det kommer till olika intriger karaktärerna i mellan.
Jag må framstå som lite kräsen men vissa saker i den här boken hade jag kunna leva utan. De ständiga beskrivningarna av olika sorters renoveringar tröttade stundtals ut mig och ibland blev man lite irriterad på Evas reaktioner vilket alltså leder till att den här boken får 3 av 5 stjärnor.