torsdag 23 juli 2015

Recension av Elizabeth

Originaltitel: Gypsy

Författare: Lesley Pearse

Antal sidor: 476
Bilden kommer från Bokus.com
Bokus beskrivning
Liverpool 1893. Femtonåriga Elizabeth Boltons liv förändras dramatiskt. Hennes föräldrar dör och lämnar Beth, hennes storebror Sam samt en nästan nyfödd halvsyster, helt ensamma. Sam drömmer om att starta ett nytt liv i Amerika och tveksamt följer Beth med efter att de hittat en kärleksfull adoptivfamilj till systern. På båten till New York träffar de spelaren Theo och Jack som flyr från en besvärlig uppväxt. De fyra blir vänner och när rykten börjar gå om att guld har hittats på en plats som heter Klondike gör de sig redo för sitt livs äventyr. Kommer de att klara den farliga resan genom snöiga och otillgängliga bergstrakter? 
Mina åsikter
I den här boken har Pearse återigen gått tillbaka till att skriva om en karaktär vars liv utspelar sig på 1800-talet, vilket  enligt mig är Pearses starka sida. Den här boken handlar väldigt mycket om resande, samt att kunna försörja sig på de olika platserna som Elizabeth och hennes vänner kommer till, något som i längden blir något långdraget, jag måste dock erkänna att flertalet av karaktärerna har djup, samt att Pearse i alla fall har försökt gå ifrån något från den rådande kvinnostereotypen som fanns under slutet av 1800-talet. Detta leder till att man tycker om "Beth" av flera anledningar. Det faktum att karaktärerna hela tiden reser från ställe till ställe, att allting hela tiden går åt fanders men att det sedan löser sig och blir till det bättre hela tiden stör mig något. Det känns som om att handlingen hela tiden upprepar sig fast i olika städer eller länder varje gång. Sen så ska jag ju definitivt inte säga att man inte skall läsa den här boken. Pearse har som jag tidigare nämnt en mycket hög lägstanivå.
Mitt betyg
Jag upplever att den här boken är något enformig, men eftersom att karaktärerna har ett visst djup och eftersom att alla bakgrunsbeskrivningar som vanligt är mycket målande så slutar betyget på 3 av 5 stjärnor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...