onsdag 30 december 2015

Recension av Färjan

Författare: Mats Strandberg
Antal sidor: 477

I kväll ska 1 200 förväntansfulla passagerare åka på en kryssning mellan Sverige och Finland. Men det finns något ondskefullt ombord på den här resan. Mitt i natten är färjan plötsligt avskärmad från omvärlden. Det finns ingenstans att fly. Det finns inget sätt att kontakta land. Och du vet inte vem du kan lita på.

Mats Strandberg följer upp succén med Engelsfors-trilogin med en spännande skräckroman. Liksom i Engelsfors blandas det socialrealistiska med det övernaturliga, på en plats som många svenskar har en relation till. Här får vi lära känna både passagerare och personal. Den ensamma gamla kvinnan som söker äventyret. Den avdankade schlagerstjärnan som leder karaokekvällarna. Mannen som tidigare jobbat ombord och nu återvänder för att iscensätta ett spektakulärt frieri. Ordningsvakten som med sina tre kollegor försöker kontrollera det dagliga kaoset ombord. De tolvåriga kusinerna som var bästa vänner innan en familjehemlighet kom emellan dem.

Relationer sätts på prov. Vanliga människor tvingas bli hjältar. Men det som händer den här natten kan också locka fram det värsta i dem. Välkommen ombord på Baltic Charisma.

Eftersom att de avslöjar så himla lite vad det är för "hemskt" som kommer att hända på Baltic Charisma när man läser om handlingen på baksidan så ger man sig in i bokens värld något oviss. I början av boken så får man en känsla av ett slags lugn, visst i princip alla karaktärerna är olyckliga av en eller annan orsak, vilket leder till att de alla råkar vara på färjan just den här gången. Man kommer in i ett slags falskt lugn och man tycker att boken är lite små mysig. Det är först en bit in i boken som det där hemska börjar hända... och plötsligt är det värsta skräckboken med ond bråd död överallt och kort sagt kan man väl kalla det för en massaker. Strandberg lyckas ta hela den här storyn och genren och göra den till sin egen. Hela boken igenom ger jag ifrån mig äcklade ljud eller skriker nej inte han! Strandberg lyckas få det hela att verka så himla levande och verkligt och det känns verkligen som att man som läsare är mitt inne i den här smeten och försöker att klara sig. Jag hade definitivt kunnat tänka mig att läsa en uppföljare till den här boken, så jag håller tummarna för att Strandberg jobbar på det i detta nu. Så hemsk som denna bok var så ville man aldrig lägga ifrån sig den, man ville hela tiden veta vem som skulle klara sig, vad som skulle hända härnäst. En bok i toppklass med andra ord!

Boken var en riktig rysare och jag satt som fastsydd vid bokens sidor så den får definitivt 5 av 5 stjärnor.