söndag 16 april 2017

Recension av Ett mord annonseras

Författare: Agatha Christie
Antal sidor: 212
Serie: Miss Marple, bok 5 av 13
Finns hos: Adlibris / Bokus

Goodreads beskrivning
"Härmed tillkännages att ett mord kommer att äga rum på Little Paddocks fredagen den 29 oktober klockan 6.30 e.m."Annonsen i den lilla lokaltidningen väcker förvåning och förskräckelse hos många i staden. Det måste väl ändå vara en lek eller ett skämt? Besegrade av sin nyfikenhet avlägger miss Blacklocks grannar och vänner visit på Little Paddocks på fredagskvällen. Precis klockan halv sju slocknar ljuset och tre skott går av.

Mina åsikter
Jag har aldrig varit med om en deckare som börjar på detta sätt, vilket ger en mycket spännande och häpnadsväckande början på detta mysterium. I och med att alla grannar och vänner befinner sig på brottsplatsen, gör det att en väldans massa karaktärer är aktuella vid mordtillfället, något som också försvårar det för mig att hålla koll på vilka alla var och deras bakgrund. Precis som vanligt är det lika roligt att försöka lista ut vem det är som har begått brottet och liksom tidigare är det oerhört svårt att försöka lista ut vem det faktiskt var, den här gången måste jag erkänna att jag inte hade en aning om vem det var. Miss Marple är lika smart och finurlig som vanligt och man kan inte annat än tycka om henne. Det är dessutom alltid lika underhållande att lyssna på hennes långa genomgångar om hur hon kom fram till vem/vilka det var som var skyldig till brottet, samt hur hon lyckades koppla samman alla ledtrådarna för att komma fram till svaret. I det stora hela är det här med andra ord en väldigt spännande bok som man som läsare sitter som fastklistrad vid från sida ett, med ytterst välutförda person- och miljöbeskrivningar som gör att man som läsare ser allting framför sig. Samt en önskan om att kunna kasta sig in i nästa Agatha Christie bok med än gång. 

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor.

2 kommentarer:

  1. Måste verkligen läsa lite Agatha Cristie igen. Var ett tag sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan aldrig få för mycket Agatha Christie så det tycker jag allt att du ska! :D

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...