torsdag 11 januari 2018

Recension av In the afterlight

Författare: Alexandra Bracken
Antal sidor: 535
Serie: The Darkest minds, bok 3 av 3
Finns hos: Adlibris / Bokus

En översättning av goodreads beskrivning
Ruby kan inte se tillbaka. Skakade av en outhärdlig förlust, måste hon och de andra barnen som överlevde regeringens attack på Los Angeles reser norrut för att omgruppera. Med sig har dem en fånge: Clancy Gray, son till presidenten, och en av de få människorna Ruby har stött på som har samma förmågor som hon själv. Bara Ruby har någon makt över honom, och bara ett enda misstag kan leda till att Clancy skapar förödelse i dina sinnen. De är beväpnade endast med en flyktig hemlighet: Bevis på en regeringskonspiration för att täcka upp den verkliga orsaken till IAAN, den sjukdom som har dödat de flesta av amerikas barn och lämnat Ruby och andra som henne med befogenheter som regeringen kommer att döda för att hålla inne. Men interna strider kan förstöra deras enda chans att frigöra "rehabiliteringslägerna" som rymmer tusentals andra Psi-barn. Under tiden återförenades Liam, pojken hon skulle - och offrade allt för att hålla levande, Ruby måste möta de smärtsamma följderna av att ha manipulerat hans minnen av henne. Hon vänder sig till Cole, hans äldre bror, för att få den intensiva träningen hon vet att hon måste ha för att ta ner Grey och regeringen. Men Cole har egna demoner, och ett dödligt misstag kan vara gnistan som sätter världen i brand.

Mina åsikter
Precis som Brackens tidigare böcker så är den här boken uppbyggd av mycket utförliga och tydliga miljö-och personbeskrivningar. Jag gillar alla karaktärerna precis lika mycket som i de tidigare böckerna, även om jag hade velat ha lite mer av en sammanfattning av vad bok två handlade om invävt i den här bokens handling. Detta för att kunna komma ihåg bättre de mest väsentliga delarna som hände i bok två. Jag älskar verkligen Brackens sätt att skriva då det ger berättelsen ett härligt flyt, men tyvärr så räcker det inte riktigt för att väga upp det faktum att stora delar av denna bok känns ganska långdragen och det tar lång tid innan något intressant händer. Det känns som om att det är först i de sista hundra sidorna som saker börjar hända, vilket jag kan tycka är lite för sent. Så jag gillar som sagt de sista hundra sidorna, men det var en viss detalj som kändes lite för mycket Mockingjay av Suzanne Collins, det vill säga en detalj jag inte gillade i den boken och därmed inte heller gillar i denna bok.

Mitt betyg
Boken får 3,5 av 5 stjärnor i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...