lördag 6 januari 2018

Recension av Our dark duet

Författare: Victoria Schwab
Antal sidor: 518
Serie: Monsters of Verity, bok 2 av 2

Kate Harker är en tjej som inte är rädd för mörkret. Hon är en tjej som jagar monster. Och hon är bra på det. August Flynn är ett monster som aldrig kan vara mänsklig. Oavsett hur mycket han en gång längtade efter att vara det. Han har en roll att spela. Och han kommer att spela den, oavsett kostnaden. Nästan sex månader efter det att Kate och August först träffades är kriget mellan monster och människor en skrämmande verklighet. I Verity har August blivit den ledare som han aldrig ville vara, och i Prosperity har Kate blivit den hänsynslösa jägaren som hon visste att hon kunde vara. När ett nytt monster dyker upp från skuggorna - som livnär sig på kaos och tar fram sitt offers inre demoner - lurar  den hem Kate, där hon hittar mer än hon förväntat sig. Hon kommer att möta ett monster som hon trodde att hon dödade, en pojke som hon trodde att hon kände, och en alldeles egen demon.

Precis som tidigare så älskar jag karaktärerna Kate och August och jag gillar att deras personligheter, deras liv och uppväxter är så himla olika varandra. Naturligtvis lyckas Schwab precis som vanligt att leverera person-och miljöbeskrivningar som gör det lätt för läsaren att se allting framför sig när hen läser. Det händer saker hela tiden i den här boken och flertalet av dem är riktigt svåra att förutse. Det var dock två saker jag inte riktigt gillade (tänker inte spoila genom att säga vad det var) och jag önskade att det inte hade skett på de sättet som det gjorde. Men i det stora hela så var det här en riktigt bra avslutning på duologin och jag gillade det sätt som berättelsen knöts samman på. Schwab skriver därtill som vanligt på ett riktigt fint sätt som ger boken ett riktigt bra flyt, vilket naturligtvis gör så att boken blir mycket snabbläst.