onsdag 12 juni 2019

Recension av Charlie and the chocolate factory

Författare: Roald Dahl
Illustratör: Quentin Blake
Antal sidor: 208
Serie: Charlie Bucket, bok 1
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
You MUST have heard of Mr Willy Wonka! He's the most extraordinary chocolate maker in the world.

But do you know who Charlie is? Charlie Bucket is the hero of this book.

The other children in our story are nasty little beasts, called:

Augustus Gloop - a great big greedy nincompoop

Veruca Salt - a spoiled brat

Violet Beauregarde - a repulsive little gum-chewer

Mike Teavee - a boy who only watches television

And all these children have won a once in a lifetime opportunity to visit Mr Wonka's chocolate factory...

But what mysterious secrets will they discover?

Our tour is about to begin. Please don't wander off. Mr Wonka wouldn't like to lose any of you at this stage of the proceedings..


Mina åsikter
Precis som i Matilda så älskar jag Roald Dahls sätt att skriva då det ger boken ett härligt flyt samt att han verkligen vet hur man ska skriva karaktärer som man älskar och dem som man ogillar. Boken är uppbyggd utav riktigt bra person-och miljöbeskrivningar som Quentin Blake sedan hjälper till att lyfta fram med sina fin, fina illustrationer. Jag älskade verkligen Charlie och hela hans familj, speciellt hans farfar som var hur gullig och underbar som helst. Konceptet är naturligtvis också väldigt bra och underhållande och jag har alltid gillat filmen, och nu förstår jag varför, de har nämligen lyckas fånga Roald Dahls glöd och de har inte tagit bort allt för mycket saker som hände i boken, vilket alltid får ett plus från min sida! En riktigt underbar och underhållande bok som helt klart förtjänar att bli läst!

Mitt betyg 
Boken får 5 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...