måndag 8 mars 2021

Recension av White Sand vol 2

Författare: Brandon Sanderson
 
Illustratör: Rik Hoskin & Julius Gopez
 
Antal sidor: 160
 
Serie: White Sand, vol 2

Finns hos: Bokus Adlibris
 
Goodreads beskrivning
Following the loss of most of his colleagues in a violent ambush, Kenton has become Lord Mastrell of the few remaining Sand Masters, magicians who can manipulate sand to do their bidding. With the ruling council poised against him, the hot-headed Kenton must become a diplomat to have any hope of preventing the eradication of his people forever. However, there’s another complication: assassins are coming for him from all directions, and Kenton’s only true ally is Khriss, a visitor from the other side of the planet who has an agenda of her own to pursue.

Goodreads beskrivning
Eftersom Sanderson är en av mina absoluta favoritförfattare så vill jag så väldigt gärna älska allting han skriver och han gör men jag finner det omöjligt i och med den här graphic novel serien. Missförstå mig inte, jag gillar karaktärerna och handlingen och det är spännande men jag hade verkligen önskat att det var hela noveller då det hade gett karaktärerna mer tid att växa. Det hade också gett Sanderson en större möjlighet att beskriva, förklara och måla upp den värld och den magi som han vill framföra i den här serien. Något som vi alla vet är något av hans styrkor i hans skrivande. Men i och med att berättelsen är skriven i det här formaten så försvinner en del av karaktärerna och berättelsen. Sen att tecknarstilen ger mig huvudvärk är faktiskt det som drar ner betyget rejält. Kan inte annat än säga att alla dessa sträck och linjer tvärs överallt och den nästintill scratchy-tecknarstil som används inte alls funkar för mig. Därtill ser alla karaktärerna likadana ut, vilket gör det svårt att hålla isär dem. Och sist men inte minst i det sista kapitlet eller så så byts tecknaren ut och helt plötsligt ser allting ut som att det är en tecknad barn serie, typ som snurre sprätt eller liknande, vilket inte gör saken bättre, helt ärligt gör det inte saken värre heller då den stilen inte ger mig huvudvärk, men det blir i varje fall förvirrande.

Mitt betyg
Den här volymen får 3,5 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...