onsdag 8 mars 2017

Recension av Om jag var din tjej

Författare: Meredith Russo
Antal sidor: 277
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning

Amanda Hardys uppväxt har varit allt annat än enkel. Hon har mobbats och misshandlats av sina klasskamrater, och hon har hatat sig själv och kroppen hon fötts i. Varför? För att Amanda brukade vara Andrew.

Efter att ha genomgått en könskorrigering flyttar Amanda till sin pappa som bor i en liten stad i den amerikanska Södern. Här vet ingen vem hon är – eller vem hon var – och hon kan börja om på nytt. När Amanda faller för Grant, den snälla killen som redan första skoldagen blir hennes vän, uppstår snart en djup och uppriktig kärleksrelation. Och ju närmare Amanda och Grant kommer varandra, desto mer vill hon dela sin bakgrund med honom. Men kommer han fortfarande att se henne som den hon är? Vad betyder kön och identitet egentligen?


Mina åsikter

Den här boken var verkligen hur bra som helst! Vi får lära känna Amanda, tjejen som är jätteduktig på att måla och killen Grant som har nästan lika många hemligheter som Amanda. Amanda hade ett riktigt tufft liv när hon fortfarande bodde hemma hos sin mamma, då hon blev såväl mobbad som misshandlad av jämngamla barn. Men när Amanda sedan flyttar hem till sin pappa, så stöter hon istället på nya problem, Amanda inser att hon inte alltid vet hur hon skall bete sig för att kompisarna inte skall börja undra över saker hon inte har riktigt koll på. Det här är en härlig kärlekshistoria som berör viktiga och allvarliga ämnen och man är inte oberörd efter dess att man läst ut den här boken. Boken är jättefint skriven, med tydliga person-och miljöbeskrivningar, det enda jag inte gillade med boken var egentligen det faktum att den var så kort, jag hade lätt kunnat läsa flera hundra sidor till. Det här kommer inte att vara en lätt läsning, men den kommer att hjälpa dig att öppna upp dina ögon och faktiskt se att transpersoner runt om i världen inte alltid har det så lätt. Boken får helt klart många pluspoäng för det faktum att Meredith Russo själv är transperson och därtill har lånat delar av sin egen berättelse för att ge liv till Om jag var din tjej. Tjejen på bokomslaget är också en transperson, vilket känns alldeles rätt, med tanke på bokens innehåll, budskap och fokus. Det är alldeles för ofta som personer på omslaget inte alls har något med bokens innehåll att göra. Så det får dem definitivt också pluspoäng för.

Mitt betyg

Boken får 5 av 5 stjärnor.

2 kommentarer:

  1. Åh den här boken måste man kanske läsa då alltså :)

    SvaraRadera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...