tisdag 6 februari 2018

Recension av The Handmaid's tale

Författare: Margaret Atwood
Antal sidor: 293
Finns hos: Adlibris / Bokus 

Adlibris beskrivning
I Atwoods klassiska dystopi från 1985 ges en bild av ett framtida USA, som förvandlats till den kristet fundamentalistiska republiken Gilead. I kampen mot sjunkande födelsetal rekryteras kvinnor i fruktsam ålder och utnyttjas hämningslöst som Tjänarinnor när de befruktas mot sin vilja av härskarklassens män, Anförarna. ­Offred är en Tjänarinna som lever under strikt övervakning, men som drömmer om att ta sig bortom Muren och bli fri igen.

Mina åsikter
Även fast denna boks koncept är riktigt hemskt så gjorde det mig intresserad av den här boken. Det var lärorikt och intressant att få ta del av Offreds tillvaro och hur hela samhället hade förändrats och att det drevs igenom utan speciellt större protester. Boken är uppbyggd av riktigt bra person-och miljöbeskrivningar och jag gillar Atwoods sätt att skriva. Det jag hade lite svårt för var det faktum att det kändes som att boken höll samma tempo hela vägen och det kändes aldrig riktigt som att händelserna trappades upp speciellt mycket, vilket även gjorde att jag inte var helt nöjd med slutet av boken.

Mitt betyg
Boken får 3 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...