måndag 28 maj 2018

Recension av Daughter of the siren queen

Författare: Tricia Levenseller
Antal sidor: 352
Serie: Daughter of the siren queen, bok 2 av 2

Alosas uppdrag är äntligen fullständigt. Hon har inte bara funnit alla tre delarna av kartan till en legendarisk dold skatt, men piraterna som ursprungligen tog henne i fångenskap är nu fångar på hennes skepp. Ännu orättvist attraktiv och oväntat lojalt, är förstemannen Riden en konstant distraktion, men nu är han under hennes order. Och hon tar stor tröst i att veta att den skurkaktiga Vordan snart kommer att möta henners fars rättvisa.

När Vordan avslöjar en hemlighet som hennes far har hållit i åratal befinner sig Alosa och hennes besättning i ett dödlig race med den fruktade Pirate King. Trots faran vet Alosa att de kommer att finna skatten först. . . trots allt är hon dotter till the Siren Queen.

Den här boken tar vid 2 månader efter dess att den första boken slutar. Handlingen startar med buller och brak och jag var fast från första sidan! Boken är precis som dess föregångare uppbyggd utav utomordentligt bra person-och miljöbeskrivningar, intressanta och excentriska karaktärer som bibehåller mitt intresse hela boken igenom och man vill inte  annat än att det skall gå bra för dem. Det är riktigt bra karaktärsutvecklingar i den här boken och det är så många kickass kvinnliga karaktärer och en hel del underhållande manliga sådana. Boken var spännande hela vägen igenom och jag hade svårt att slita mig ifrån den. Det som drar ner mitt betyg något är det faktum att jag alltid har haft svårt för böcker där stora delar av handlingen kretsar kring att ta sig från punkt A till punkt B. Samt det faktum att "kärlekshistorian" i den här boken var nästan skrattretande långsam, något som faktiskt irriterade mig en hel del. Men boken var även svår att förutse och jag blev minst sagt förvånad flertalet gånger, vilket gör det här till en utomordentlig uppföljare!

Boken får 4,5 av 5 stjärnor  i betyg.