onsdag 30 maj 2018

Recension av Stolthet och fördom

Författare: Jane Austen
Antal sidor: 473
Förlag: Albert Bonniers förlag, ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
Berättelsen om hur Elizabeth Bennet och den svåråtkomlige mr Darcy på kringliga vägar kantade av förvecklingar och högmod långsamt närmar sig varandra hör till litteraturhistoriens verkliga höjdpunkter. Med sitt rika och engagerande persongalleri, sina vackra miljöer och med sin subtila humor har romanen inspirerat och fängslat otaliga läsare världen över och fortsätter att göra så. 

Mina åsikter
Jane Austen är riktigt bra på att skriva person-och miljöbeskrivningar, som läsare är det lätt att hålla isär alla karaktärerna då de allihop är väldigt olika varandra. Vi får även ta del utav flertalet stora karaktärsutvecklingar som hjälper att föra handlingen framåt. I det stora hela går den här boken ut på att mrs Bennet vill gifta bort sina fem döttrar till välbärgade herrar, en resa som man som läsare får följa med på. Berättelsen är i första hand karaktärsfokuserad, snarare än handlingsdrivande, vilket gör att betyget stannar på en trea.

Mitt betyg
Boken får 3 av 5 stjärnor i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...