torsdag 5 juli 2018

Recension av Dread Nation

Författare: Justina Ireland
Antal sidor: 455
Serie: Dread Nation, bok 1

Jane McKeene föddes två dagar innan de döda började gå på slagfälten i Gettysburg och Chancellorsville. Kriget mellan staterna spårar ur och ändrar Amerika för alltid. I den här nya nationen är säkerheten för alla beroende av ett fåtal arbeten, och lagar som inbyggnads- och negrautbildningslagen kräver att vissa barn ska delta i kampskolor för att lära sig att döda de döda. Men det finns också möjligheter - och Jane studerar för att bli en Attendant, utbildad i både vapen och etikett för att skydda den välbefinnande. Det är en chans till ett bättre liv för Negro-tjejer som Jane. När det inte räcker att vara dotter till en rik vit sydkvinna för att rädda henne från samhällets förväntningar. Men det är inte ett liv som Jane vill ha. Nästan färdig med sin utbildning vid Miss Preston's School of Combat i Baltimore, är Jane inställd på att återvända till sitt hem i Kentucky och har inte mycket till övers för de östliga städernas politik, med deras prat om att återfå Amerikas ära innan de döda började gå. Men när familjer runt Baltimore County börjar försvinna, är Jane fångad i en konspiration, en som finner henne i en desperat kamp för sitt liv mot några kraftfulla fiender. Och de rastlösa döda, verkar vara det minsta av hennes problem.

Jag är i vanliga fall ganska skeptiskt inställd till böcker om zombies, men den här boken var riktigt spännande och bra! Boken är uppbyggd utav riktigt bra miljö-och personbeskrivningar och det var intressant att boken utspelades under 1880-talet. Karaktärerna var riktigt intressanta och kickass och de var framför allt väldigt olika varandra. De var hela tiden något som hände i den här boken och mycket utav det var riktigt svårt att förutse. Jag kan lova att det är mycket zombies med i boken också! I såväl tillbakablickar som vi får ta del utav, men även i nutid när det stundtals kommer stora horder med zombies och attackerar. Det är sedan dessutom en hel del politiska intriger som tar stor plats i den här boken. I och med att slaveriet slutat ett antal årtionden innan dess att boken utspelar sig så behandlas fortfarande mörkhyade personer dåligt och även om de inte är ägda utav någon annan så har de definitivt inte samma möjligheter som de vita på den här tiden. Det är något som får stort fokus i den här boken eftersom att det är just de mörkhyade som tränas för att kunna döda zombies. I det stora hela så var det här en mycket spännande bok där det hela tiden hände saker och det var en hel del zombiefighter där huvudkaraktären Jane briljerar. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen på serien när den kommer ut!