Filmrecension: Love, Simon

Regissör: Greg Berlanti
Genre: Drama, Teen, Romantik
Skådespelare: Josh Duhamel, Jennifer Garner, Nick Robinson, Katherine Langford m.fl.
Baserad på en bok av Becky Albertalli.
Min recension av den boken: Simon vs. the homosapiens agenda

Filmens handling
En varmhjärtad historia om att som tonåring finna sig själv och att bli förälskad. Alla förtjänar en riktigt bra kärlekshistoria. Men för Simon är det lite mer komplicerat. Ingen vet att han är gay och han har heller ingen aning om vem det är som han har blivit kär i på nätet – bara att det är någon som går i hans egen skola. Att reda ut dessa frågor visar sig vara både roligt, läskigt men också livsomvälvande.

Med tanke på hur mycket jag älskar boken så var jag naturligtvis tvungen att titta på filmen också! Och visst levererade den! Vi får följa Nick Robinson i rollen som Simon, han är för övrigt i varenda YA-film nu för tiden, men han gör det så bra! Han är perfekt som Simon, han lyckas verkligen förmedla den där känslan som man får av honom i boken. Även om en del saker blivit ändrade från boken, t.ex. mängden systrar Simon har, antalet Harry Potter-referenser osv så älskade jag filmen! Skådespelarna gör ett riktigt bra jobb och det är roligt att se Jennifer Garner och Josh Duhamel i rollerna som Simons föräldrar och de är lagom awkward och awesome på samma gång! Vi får även ta del av lite easter eggs i en scen då man får se delar utav Simons bokhylla där det såklart finns med böcker av såväl Becky Albertalli som Adam Silvera (Beckys vän och författarkollega), vilket fick mig att haja till, små detaljer som sådana är vad som lyfter filmen lite extra i mina ögon. Jag gillade även sättet de gjort för att förmedla Simons tankar om vem det är som kan vara Blue och hur vi som åskådare får se flera olika karaktärer skriva Blues mail i takt med dess att Simon tror sig ha listat ut vem Blue är. Det här var en riktigt bra och välgjord film med bra skådespelare som verkligen klarar av att förmedla alla de rätta känslorna! Definitivt en sevärd film!

Filmen får 4,75 av 5 stjärnor i betyg. Jag ville verkligen ha den äldre systern och de där Harry Potter-referenserna! ;)