torsdag 14 maj 2015

Recension av The Heir

Originaltitel: The Heir
Författare: Kiera Cass
Antal sidor: 342
Serie: The Selection, bok 4 av 5
Jag skall försöka beskriva den här boken utan att avslöja allt för mycket från de tre första böckerna om du råkar vara en av de personerna som fortfarande inte fått sätta händerna på den här underbara serien.
En översättning av Adlibris beskrivning
Det är dags för prinsessan Eadlyn att hålla en alldeles egen Selection. Eadlyn förväntar sig inte att hennes Selection skall vara som hennes föräldrars kärlekshistoria ... men när tävlingen börjar, upptäcker hon att möjligheten att finna sig själv lycklig i alla sina dagar inte är lika omöjligt som hon alltid trott.
Mina åsikter
Den här boken utspelar sig alltså 20 år efter prins Maxons Selection, vilket gör Eadlyn till hans dotter och tronarvinge. I början fann jag Eadlyn arrogant, självupptagen och något irriterande, men allt eftersom handlingen utspelades började jag gilla henne mer och mer och man förstod varför hon betedde sig så som hon gjorde. Det händer en hel del i den här boken och det gör mig glad att Cass valde att skriva om en ny Selection fast ur en kvinnas perspektiv, alltså den person som skall hitta sin partner och inte som America som i de tre första böckerna är med i The Selection och tävlar om att bli Maxons fru och landets nya drottning. Jag anser dock att det blir lite stereotypiska könsroller när man läser den här boken, det vill säga hur en typisk kille beter sig jämfört med en tjej, något jag stör mig lite på, men jag kan ta mig förbi det faktum då jag i övrigt tyckte att det var en mycket bra bok. Boken slutar dessutom i en cliffhanger, så jag hoppas verkligen att Cass väljer att skriva ytterligare en bok om denna underbara värld då jag vill veta hur allting slutar. Jag älskar dessutom det faktum att Cass i samtliga böcker skriver några roliga ord till sina läsare i slutet av boken under acknowledgements. Dessa ord får en att skratta till och man börjar uppskatta Cass inte bara som författare men även som person, då hon verkligen verkar uppskatta sina fans.

Mitt betyg
Jag hade som sagt lite svårt för Eadlyn i början och boken var stundtals lite könsstereotypisk men den var samtidigt underbart välskriven och den får en att längta efter mer då man vill få reda på hur det går för Eadlyn, hennes familj och The Selection. Den här boken får därför 4/5 stjärnor utav mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...