Recension av The Constant Princess

Originaltitel: The Constant Princess
Författare: Philippa Gregory
Antal sidor: 486
Serie: The Tudor Court, bok 1 av 6
Beskrivning från Goodreads
Katarina av Aragonien, Englands drottning och Henrik VIII:s första fru, möter vi ofta som en åldrande kvinna som ersätts av den mycket yngre Anne Boleyn. Men i "Den första hustrun" får vi se en helt annan sida av Katarina. Vi får följa den unga flickan som växer upp i det luxuösa palatset Alhambra, en spansk prinsessa vars framtid och öde är att bli drottning. Som sextonåring gifter hon sig med Englands tronföljare, Arthur, men ingenting går som Katarina har tänkt. För att bli drottning tvingas hon svika mannen hon älskar och bygga resten av sitt liv på en lögn.
Gregory har totalt skrivit sex stycken böcker om Tudor-familjens tid på tronen. Jag har tidigare läst den andra boken som heter Den andra systern Boleyn, en bok som jag fullkomligt bara älskade. Man behöver inte läsa böckerna i ordning för att hänga med i berättelsen, men jag valde sedan att ändå läsa den första boken som var just The Constant Princess. Boken är baserad på en del historiska fakta, det vill säga saker som vi faktiskt vet om Tudor-familjen, men Gregory har även satt sin egen prägel på berättelsen och fyllt på historian och utvecklat det man vet om familjen och boken är därmed inte helt historiskt korrekt. Jag tycker att historia och gamla kungar och drottningar är jätteintressant att läsa om vilket var anledningen till att jag började läsa boken från början.
Det faktum att allt inte är historiskt korrekt och att Gregory har fattat beslut om vissa saker som inte är bevisat huruvida det faktiskt hände eller inte gör det hela mycket intressant och man önskar att man faktiskt visste vad som egentligen hände där under 1500-talet. Jag tycker att boken stundtals var mycket bra, men jag fastnade lite grann ibland då jag tyckte att Katarina kunde vara väldigt självupptagen och nästan lite maktgalen stundtals, något som gjorde att jag tappade intresset lite grann. Men jag tycker att om man älskar historia och kungar och drottningar och att man kanske vet om varför Henrik VIII är så väl ihågkommen så bör man definitivt sätta sig och läsa hela serien. Härnäst planerar jag att läsa Den andra systern Boleyn igen, då den var så sjukt bra och jag kommer förmodligen att läsa de återstående böckerna i serien.

Då jag stundtals hade lite svårt för Katarina som karaktär gör det att jag ger boken 3/5 stjärnor.