Recension av The Elite

Originaltitel: The Elite
Författare: Kiera Cass
Antal sidor: 323
Serie: The Selection, bok 2 av 5
En översättning av Adlibris beskrivning
I America Singers värld, blir en brud vald av prinsen genom en utstuderat, tvsänd tävling. I Eliten, är America en av endast sex flickor kvar i tävlingen. Men är det Prince Maxon - och livet som drottning - som hon vill ha? Eller är det Aspen, hennes första kärlek?
Som ni kanske har sett innan så fick jag hem bland annat den här boken och de två kommande böckerna i serien i fredags. Igår (lördag) läste jag ca 280 av de 323 sidorna i boken. Jag hade kursböcker att läsa, inflyttningsfester att gå på och det enda jag ville göra var att läsa den här boken. Inflyttningsfesten gick jag förvisso på men något plugg blev det å andra sidan inte. Den här boken griper verkligen tag i en och man vill bara fortsätta att läsa fram till sista sidan, det är först då det är möjligt att lägga ifrån sig den. Jag trodde verkligen inte att bok två i serien skulle hålla lika hög standard som bok ett, därför att böcker tyvärr inte brukar göra det. Men den här boken höll samma höga standard som den första boken och jag längtar verkligen efter att läsa bok nummer tre.
Precis som innan så hejar man på America även om man ogillar hennes beslut ibland. Man har en uppfattning om vem av killarna man tycker att hon skall välja, i mitt fall Maxon ;-) Cass får en att ogilla vissa karaktärer så mycket, genom sina lysande beskrivningar om karaktärernas personligheter, man älskar vissa av de andra karaktärerna och man vill därför se att det går bra för dem. Den här boken har verkligen allt man behöver ha i en bok, kärlek, spänning, hot och förödelse, tävling och även om jag motsatt mig det förut... så har boken ett triangeldrama. Men skillnaden med Cass böcker är att hon skriver sina böcker på ett sånt sätt att man inte bryr sig så mycket om det så länge America väljer rätt kille naturligtvis ;-) Vilket leder till att jag faktiskt inte har så mycket emot triangeldramat, det gäller bara att veta hur de skall skrivas så som Cass onekligen gör.

Med tanke på hur gripande boken var och det faktum att jag läste 280 sidor i boken på en enda dag och att jag hade läst hela boken på en dag om jag så bara hade haft tiden så kommer jag att ge den här boken 5/5 stjärnor och jag hoppas därmed att ni läsare kommer att ta er tiden att läsa Kiera Cass serie, The Selection.