söndag 31 december 2017

Recension av För oss är natten ljus

Författare: Christoffer Holst
Antal sidor: 220
Förlag: Bokfabriken, ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!

Kan världens bästa stad laga världens värsta familj? När familjen Brickman äntligen ska lämna USA och åka hem till Sverige efter den pliktskyldigt besökta begravningen av de vuxna barnens farfar nås de av beskedet att Norwegians piloter har gått ut i strejk. De är strandsatta i New York. En dröm för många, men en mardröm för Oliver. Han försöker ignorera det faktum att han tvingas dela rum med sin pensionärstorra syster, krisande mamma, nya unga styvmor och kärlekskranka pappa och istället fokusera på att han faktiskt är i New York. Möjligheternas och musikalernas stad. Och att drömmen om ett liv på Broadway plötsligt känns inom räckhåll. Under fyra dagar ställs allt på ända bland gula taxibilar, nätter på Brooklyn Bridge och glittrande storstadsgator.

Jag föll direkt för Holst sätt att skriva, då det är riktigt fint och ger berättelsen ett härligt flyt och gör dem därmed även riktigt snabbläst. Holst skriver dessutom riktigt fina och utförliga miljö-och personbeskrivningar som gör det lätt för läsaren att se allting framför sig, även för de läsare, som liksom jag aldrig har varit i New York. Alla medlemmarna i familjen Brickman är väldigt olika varandra, vilket gör det riktigt intressant att se dem agera med varandra. Karaktären Oliver är min favorit, då han ges möjligheten att växa och utvecklas så himla mycket under de fyra dagarna som de befinner sig i USA. Det händer därtill även saker hela tiden som gör att man som läsare är fast redan från första början och det gör det mycket svårt att lägga ifrån sig boken innan den är utläst. Det leder naturligtvis till att boken blir väldigt snabbläst!