onsdag 27 december 2017

Recension av The Sword of summer

Författare: Rick Riordan
Antal sidor: 499
Serie: Magnus Chase and the gods of Asgard, bok 1 av 3

De nordiska gudarna som du aldrig mött dem förr!

Bästsäljande Rick Riordan, som i tio år toppat listorna med bokserierna och Hollywoodfilmerna om Percy Jackson och Olympens hjältar, är tillbaka – och den här gången tar han sig äntligen an de nordiska gudarna.

Hemlöse Magnus Chases 16-årsdag börjar inget vidare: Han blir jagad, gör inbrott – och dör, under väldigt konstiga omständigheter. Men hans äventyr har bara börjat. Det visar sig att Magnus är son till fruktbarhetsguden Frej och hör hemma i asagudarnas paradis, det märkliga Valhall. Valhall, fullt med döda vikingar, valkyrior och allehanda hjältar, med trädet Yggdrasil i matsalen och slagsmål på schemat varje dag, liknar ingenting Magnus någonsin sett. Dessutom är hans lyxiga svit något helt annat än livet på gatan... Men säg det som varar för evigt – inte ens livet efter detta, tydligen. Magnus inser snart att allt inte är som det ska i asagudarnas palats. Tillsammans med sina vänner måste han rymma och leta rätt på Frejs svärd. Annars väntar Ragnarök.

Det är verkligen härligt att återigen få sätta sig in i en ny serie av Rick Riordan! I den här serien får vi lära oss mer om den nordiska mytologin, som är riktigt intressant och Riordan förmedlar den på ett sätt som gör det lätt för läsaren att ta till sig den. Boken är precis som hans tidigare böcker uppbyggd av utomordentliga miljö-och personbeskrivningar, vilket ger boken ett härligt flyt. Även om boken är rätt lång så fullständigt flög jag igenom den och ville inte lägga ifrån mig den. Det som drar ner betyget något är det faktum att humorn i boken stundtals är lite väl barnslig för min smak och att ett fåtal scener är lite för utdragna, scener som jag inte fann så intressanta. Men i det stora hela så gillar jag verkligen Magnus Chase, hans humor får mig att skratta mig igenom hela boken och den får mig även att gilla honom med en gång. Det händer dessutom saker hela tiden och vi får ta del av en massa kickass scener med riktigt coola karaktärer som får mig att vilja läsa bok två med en gång!