Recension av Öga för Öga, tand för tand.

Serie: Ella Werner, bok 2 av 2
Förlag: Bokfabriken, Ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!
Finns hos: Bokus / Adlibris

Ella,
Jag vet vem som gjorde det.
L

När Ella Werner, gärningsmannaprofilerare vid Göteborgspolisen, mottar ett meddelande undertecknat med endast bokstaven L återkommer hennes fasansfulla mardrömmar om den bortgångna maken Leonard. De går inte längre att förtränga.

Samtidigt begås en rad spektakulära mord vars tillvägagångsätt gör att polisen misstänker att terrorister ligger bakom. Ella börjar gräva i sitt förflutna och ser istället kopplingar till en gammal rättegång om grov mordbrand och illegalt spel. Hon är beredd att gå långt för att göra upp med det förgångna och tar saken i egna händer. Men jagar Ella bara spöken från förr?

Det här var helt klart en bok med spännande fall och komplicerade och nervkittlande intriger. Ella Werner fick många svårlösta fall på nacken, som gjorde det väldigt intressant att som läsare försöka lista ut vem som var den skyldige innan Ella lyckades med det.Det var därtill riktigt svårt att försöka förutse vad som komma skulle och jag blev flertalet gånger förvånad av det som hände, på ett bra sätt naturligtvis, då det höll spänningen uppe. Boken bestod av väldigt bra person-och miljöbeskrivningar, vilket gjorde det lätt för mig som läsare att skapa mina egna bilder av det som hände. Jag tyckte dock att boken stundtals tappade lite i tempo och det kändes då som att boken stod stilla och stampade på samma ställe, med andra ord hade boken kunnat kortats ner något om dessa "överflödiga" bitar tagits bort. Men i det stora hela var det här en riktigt bra skriven bok, med intressanta karaktärer, spännande fall och oförutsägbara händelser som definitivt ryckte med läsaren i berättelsen.