onsdag 12 juli 2017

Recension av Six of crows

Författare: Leigh Bardugo
Antal sidor: 491
Serie: Six of crows, bok 1 av 2

Sex osannolika tjuvar. En svindlande plan.

Ketterdam är en myllrande hamnstad där allt är till salu för rätt pris och ingen vet det bättre än det kriminella geniet Kaz Brekker. Han erbjuds möjligheten att genomföra en livsfarlig kupp som kan göra honom rikare än han någonsin kunnat drömma om. Men han klarar det inte ensam

En hämndlysten straffånge. En spelgalen prickskytt. En rymling född med silversked i munnen. En spion känd som Vålnaden. En hjärtskärare som använder sin magi för att överleva i slummen. En tjuv med osannolika utbrytartalanger. Kaz gäng är kanske de enda som kan rädda världen från undergång om de inte tar livet av varandra först.

Den här boken bjuder verkligen på något alldeles extra! Vi har en hel drös med oförglömliga karaktärer som alla tillför något speciellt till bokens handling. Vi har däribland Kaz som är sarkastisk, kick ass och bara allmänt cool och smart när det kommer till att hitta på lösningar på alla problem som kan uppstå. Vi har Inej, som är den tjej som samlar in all information från motståndarna och hon kan i princip klättra uppför vilken vägg som helst och hon är därtill riktigt bra med sina knivar, ytterligare en riktigt badass karaktär med andra ord. Sedan har vi Matthias och Nina, som till en början definitivt gick mig på nerverna, men som ändå kom att växa för mig och vid bokens slut så hade jag ingenting emot dem längre. Jesper och Wylans eviga tjatande och skämtande om varandra kan inte beskrivas som annat än otroligt roligt och underhållande. Jag gillar verkligen Bardugos sätt att skriva och det faktum att man som läsare får otroligt bra och utförliga karaktär-och miljöbeskrivningar. Därtill är det värt att nämna att jag aldrig har läst en bok som berör alla de olika delar som den här boken gör. Man får ta del av en alldeles underbar värld som är långt ifrån perfekt och det händer verkligen saker hela tiden och det är därtill mycket svårt att förutse vad som komma skall.

Boken får en stark 4 av 5 stjärnor i betyg.