söndag 29 oktober 2017

Recension av An Enchantment of ravens

Författare: Margaret Rogerson 
Antal sidor: 300
Finns hos: Bokus / Adlibris

En översättning av goodreads beskrivning
Isobel är en konstnärlig porträttkonstnär med en farlig uppsättning kunder: den olyckliga fe- folket, odödliga varelser som inte kan baka bröd, väva dukar eller lägga en penna på papper utan att det smulas sönder till damm. De längtar efter mänskligt hantverk med en fruktansvärd törst, och Isobels målningar är högst värdefulla bland dem. Men när hon tar emot sin första kungliga patron-Rook, gör autumn- prinsen, begår hon ett hemskt misstag. Hon målar dödlig sorg i ögonen - en svaghet som kan kosta honom shans liv. Förbannad och förkrossad,för Rook bort henne till autumnland för att ställas inför rätta för hennes brott. Waylaid av Wild Hunt's spöklika hundar, Alder Kingens tunna inflytande och häftiga monster som uppstod från barrowhögar, är Isobel och Rook beroende av varandra för överlevnad. Deras allians blommar i förtroende, då kärlek, bryter mot de rättvisa människornas hänsynslösa goda lagar. Det finns bara ett sätt att rädda båda deras liv, Isobel måste dricka från Green Well, vars vatten kommer att omvandla henne till en fe-till kostnaden för hennes konstverk, för odödlighet är lika stillastående som det är tidlöst. Isobel har ett val: hon kan offra sin konst för en framtid, eller försörja sig med målarfärg och duk mot ferikenas antika kraft. Eftersom hennes konst i hemlighet utgör ett hot har fe-folket aldrig stött på något liknande under alla årtionden av sina oföränderliga liv: för första gången har hennes porträtt makten att få dem att känna något.

Mina åsikter
För det första så är den här bokens framsida oerhört snygg, vilket alltid ger ett plus i min bok. Karaktärerna i den här boken var härligt sarkastiska, vilket är något jag finner ytterst underhållande. Boken är därtill även uppbyggd med mängder av välskrivna miljö-och personbeskrivningar. Det jag inte riktigt gillar med den här boken är det faktum att den påminner rätt mycket om a court of thorns and roses av Sarah J. Maas. Skillnaden är att det här är en sämre version av den boken. I största allmänhet känns den här boken ganska tråkig och händelselös och även om karaktärerna är beskrivna på ett bra sätt så gör bokens händelselöshet att jag inte alls bryr mig om vad som händer med karaktärerna. Ytterligare en sak jag inte gillar är det faktum att kärleken i den här boken är ganska så insta-love och då inte på ett bra sätt. Boken i sig är fint skriven, men bokens handling faller mig inte direkt i smaken.

Mitt betyg
Boken får en svag 3 av 5 stjärnor i betyg. 

2 kommentarer:

  1. Jag som har varit såå nyfiken på den här... Men insta-love känns ju inte lockande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här tycker faktiskt att du kan skippa! :P

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...