lördag 21 oktober 2017

Recension av We are okay

Författare: Nina LaCour
Antal sidor: 256

Du går igenom livet och tänker att det finns så mycket du behöver ... Tills dess att du sticker iväg med din telefon, din plånbok och en bild av din mamma. Marin har inte talat med någon från hennes gamla liv sedan den dagen hon lämnade allt bakom. Ingen vet sanningen om de sista veckorna. Inte ens hennes bästa vän, Mabel. Men även tusentals miles bort från Kalifornien kusten, vid högskolan i New York, känner Marin fortfarande livets drag och tragedi som hon försökt undkomma. Nu, månader senare, ensam i en tom sovsal för jullovet väntar Marin. Mabel skall komma på besök, och Marin kommer att bli tvungen att möta allt som är kvar osynligt och äntligen konfrontera den ensamhet som har gjort sig ett hem i hennes hjärta.

Den här boken gick minst sagt snabbt att läsa (eller lyssna på som jag gjorde). Den var riktigt fint skriven och man kände verkligen med Marin och allting hon hade gått igenom. Det här var en fin berättelse, men jag kände aldrig riktigt att jag fastnade för karaktärerna till hundra procent och jag hade gärna sett att mer saker hände i boken. Hade velat ta del av det hemska som hänt i Marins liv på ett annat sätt, i sådana här fall är jag inte mycket för återberättande, vill snarare ha mer av en återblick än något annat. Boken bestod av många välutvecklade person-och miljöbeskrivningar som gav läsaren en tydlig bild av hur saker och ting, men även karaktärerna såg ut. I det stora hela var det här en fin berättelse, som gick minst sagt snabbt att läsa.