lördag 14 oktober 2017

Recension av Wonder Woman: Warbringer

Författare: Leigh Bardugo
Antal sidor:369
Serie: DC Icons, bok 1 av 4
Finns hos: Bokus / Adlibris

En översättning av goodreads beskrivning
Prinsessan Diana längtar efter att bevisa sig för sina legendariska krigarsystrar. Men när möjligheten äntligen kommer, slänger hon bort sin chans till ära och bryter mot Amazonas lag och risikar därmed exil för att rädda en dödlig. Diana kommer snart att lära sig att hon inte har räddat någon vanlig tjej, och att med denna enda modiga handling kan hon ha dömt världen. Dotter av döden. Alia Keralis ville bara fly hennes överbeskyddande bror med en semester på havet. Hon vet inte att hon jagas av människor som tror att hennes existens kan starta ett världskrig. När en bomb detonerar ombord på hennes skepp, räddas Alia av en mystisk tjej av extraordinär styrka och tvingas konfrontera en hemsk sanning: Alia är en Warbringer-en direkt efterföljare av den ökända Helen av Troja, dömd att åstadkomma blodsutgjutelse och elände. Tillsammans. Två tjejer kommer att möta en armé av fiender-dödlig och gudomlig bestämd att antingen förstöra eller äga Warbringer. Testade bortom gränserna för deras förmågor, måste Diana och Alia hitta ett sätt att släppa ut dolda styrkor och skapa en osannolik allians. För om de har något hopp om att rädda båda världarna, måste de stå sida vid sida mot det stundande kriget. 

Mina åsikter
Jag måste bara börja med att påpeka med hur sjukt fin omslaget till den här boken är! Vilket naturligtvis är passande då Leigh Bardugo skriver så oerhört bra och rent ut sagt vackert! Utöver det så har vi naturligtvis en handling som ständigt förvånade mig och jag kunde inte alls förutse vad det var som skulle hända. Det var en hel del action i den här boken, vi har flertalet kvinnliga karaktärer i den här boken som alla är kickass och coola på flertalet olika sätt. Jag fullständigt älskar Diana för hon kan ta hand om sig själv, hon är naturligtvis kickass och hon ger svar på tal samt att hon är superrolig när hon inte förstår vissa metaforer som finns i dagens samhälle. Därtill är den här boken fylld av alldeles utomordentliga miljö-och personbeskrivningar, som gör det här till en så otroligt vacker och minst sagt beroendeframkallande läsning. Det fanns därtill en långsamt brinnande romans i denna bok och jag älskade det faktum att det här inte var något som var fokus i boken utan att det fick mer stå i bakgrunden, vilket är något som jag helt klart gillar. Den här boken hade verkligen något för alla: Kickass kvinnliga karaktärer, mytologier, superkrafter, otroligt fina vänskaper, humor, och en hel massa action!

Mitt beyg
Boken får en solklar 5 av 5 stjärnor.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...